Publicerad: 2013-04-11 00:00 | Uppdaterad: 2013-11-26 10:27

Internationella studenter rekommenderar gärna KI

[NYHET 2013-04-11] Karolinska Institutet, KI, är lärosätet som internationella studenter helst rekommenderar i Sverige, och näst helst globalt sett. KI placerar sig också i topp vad gäller utbildning. Det visar den Internationella studentbarometern, ISB.

ISB är den största årliga undersökningen bland internationella studenter. 2012 svarade över 160 000 studenter från 193 lärosäten i världen på frågor om sin studieupplevelse.

- Vi är enormt nöjda med att så många internationella studenter ser positivt på sin studietid vid KI. Att de dessutom vill rekommendera andra att studera här är mycket glädjande, säger Jan-Olov Höög, dekanus för utbildning vid KI.

I ISB från 2012 får KI också mycket ros av studenterna för utbildningen. Resultatet visar att KI nationellt sett kammar hem förstaplatsen i flera frågor, bland annat vad gäller lärarnas förmåga att undervisa, stöd i lärande samt rättvis bedömning av studenternas arbete.

Om IBS

Undersökningen utförs av det brittiska företaget i-Graduate. KI har deltagit i ISB sedan 2010. KIs svarsfrekvens 2012 var 46 procent.