Publicerad: 2016-11-14 16:32 | Uppdaterad: 2016-11-21 11:29

Innovation Day ger bra grund inför examensarbetet

Den 18 november går Innovation Day av stapeln. Genom intensivt teamarbete mellan studenter från olika utbildningar på Karolinska Institutet ska nya innovationer kläckas.

Jan-Olov Höög. Foto: Pernilla Pettersson.

– Tanken med Innovation Day är också att studenterna ska få med sig verktyg och idéer kring innovation och entreprenörskap inför sitt examensarbete, säger Jan-Olov Höög, professor och Scandinavian director för EIT Health Education.

Karolinska Institutet vill att studenterna tidigt ska lära sig innovationstänk och arbetsmetoder för innovation så att de har vad som krävs för att ta hand om framtidens stora vårdutmaningar. Under Innovation Day den 18 november får studenterna öva sig i entreprenörskap på verkliga case i en gemensam innovationsworkshop och tävling.

– Vi hoppas kunna locka mellan 400 och 500 studenter, säger Jan-Olov Höög.

Under ledning av en coach får de lösa specifika utmaningar, som tagits fram av företag, Stockholms stad eller landstinget. KI är ett av de universitet runt om i Europa som deltar i utmaningen, som är en del av EU-projektet EIT Health, en storsatsning för att få universitet och företag att gemensamt hitta vårdlösningar för vår åldrande befolkning.

Även om Innovation Day inte är obligatoriskt bör de studenter som gör sitt examensarbete under 2017 ha möjlighet att vara med. Detta för att studenterna ska få mer på fötterna inför sitt examensarbete.

– Vi hoppas att studenterna kommer använda sina nya kunskaper och använda innovation i examensarbetet. Jag tror att det kan bli möjligt om man ger dem verktygen och idéerna, säger Jan-Olov Höög.

Huvuddragen för Innovation Day är redan satta. De medverkande delas in i team och studenter från olika utbildningsprogram mixas för att på ett interprofessionellt vis lösa en given innovationsutmaning. Det handlar om teamarbete.

– Innan dagen är slut ska grupperna redovisa hur de löst sin utmaning. Eftersom Innovation Day också är en tävling kommer vi att utse bästa team som sedan får tävla mot andra internationella team, säger han.

Kvällen avslutas med en innovationspub för alla inblandade i Medicinska Föreningens lokaler.

Text: Maja Lundbäck