Publicerad: 2024-08-21 09:58 | Uppdaterad: 2024-08-21 10:06

Information om mpox till KI:s medarbetare och studenter

WHO har klassat det pågående utbrottet av mpox som ett internationellt hälsonödläge. Mpox orsakas av ett DNA-virus tillhörande en art av ortopoxvirus och delas upp i två typer: klad 1 och klad 2. Hittills har ett klad 1-fall konstaterats i Sverige. WHO bedömer att risken är låg för utbredd smittspridning i Europa.

Sedan senhösten 2023 sprids klad 1 i centrala Afrika med ett ökande antal sjukdomsfall, framför allt i Demokratiska republiken Kongo och flera grannländer. I utbrottet med mpox klad 1 i Afrika rapporteras smittvägar framför allt från person till person, via nära hudkontakter, även sexuella kontakter.

Det finns vaccin med god skyddseffekt mot allvarlig sjukdom, men för närvarande ges det enbart till utvalda riskgrupper.

Karolinska Institutet hänvisar till informationen på Folkhälsomyndighetens webbplats med rekommendationer till resenärer med anledning av spridning av mpox.