Publicerad: 2012-02-24 00:00 | Uppdaterad: 2014-06-18 16:14

Industrimannen Fredrik Lundberg donerar 13 miljoner till hjärtforskning

Forskare vid Karolinska Institutet får av industrimannen Fredrik Lundberg ytterligare 13 miljoner kronor för forskning om missbildad aortaklaff och hur det är kopplat till aortaaneurysm, pulsåderbråck i bröstkorgen.

Bikuspid aortaklaff, BAV, är en medfödd missbildning av aortaklaffen som beräknas drabba två procent av befolkningen. Det innebär att klaffen mellan hjärtats vänstra kammare och stora kroppspulsådern, aorta, har två fickor eller kuspar istället för som normalt tre. Cirka 200 000 svenskar har denna missbildning och hälften av dem beräknas behöva opereras någon gång under sin livstid.

Forskningsprojektet har med stöd från Fredrik Lundberg pågått sedan 2006. Målet är att förstå de mekanismer som ligger bakom aortaklaffmissbildningar och varför detta ger ökad risk för aortaaneurysm.

– Vi vill ta reda på varför vissa människor har en bikuspid aortaklaff och vilka som löper risk att utveckla bråck på aortan. Målet är att kunna förstå mekanismerna bakom detta och hitta biomarkörer för att bryta aneurysmutvecklingen. Med detta kan vi ta fram förbättrade behandlingsstrategier för våra patienter, säger professor Anders Franco-Cereceda, sektionen för thoraxkirurgi och thoraxanestesiologi. Han leder studien tillsammans med professor Per Eriksson vid Centrum för Molekylär Medicin på Karolinska Institutet.

Genom en privat donation bidrar industrimannen Fredrik Lundberg med 13 miljoner kronor till forskningsprojektet. Fredrik Lundberg är via sitt investmentbolag L E Lundbergföretagen bland annat storägare i företag som Holmen, Hufvudstaden, Cardo och Industrivärden. Sedan 1997 är Fredrik Lundberg ledamot av Ingenjörsvetenskapsakademin. Under sex år har han sammanlagt donerat 31 miljoner kronor till projektet.

– Fredrik Lundbergs bidrag är helt avgörande för vår forskning, studien har redan resulterat i unik kunskap, säger Harriet Wallberg-Henriksson, rektor vid Karolinska Institutet. Fredrik Lundberg har ett personligt engagemang i projektet och visar oss stort förtroende med sitt långsiktiga stöd