Publicerad: 2015-06-02 12:22 | Uppdaterad: 2015-06-02 13:59

Indiens president på Karolinska Institutet under Sverigevistelsen

Indiens president

Indiens president är på statsbesök. Under vistelsen – det första indiska statsbesöket i Sverige – besökte president Pranab Mukherjee Karolinska Institutet den 2 juni, tillsammans med kung Carl Gustaf och drottning Silvia. Deltog från regeringen gjorde även Helene Hellmark Knutsson, minister för högre utbildning och forskning.

Besöket inleddes på Nobel Forum, där rektor Anders Hamsten berättade om Karolinska Institutet och universitetets samarbete med Indien. Han välkomnade fler indiska studenter till KI, ”för de vi har haft har varit väldigt bra”, sa han.

Juleen R Zierath, professor vid institutionen för molekylär medicin och kirurgi talade om nya strategier och samarbetsallianser för behandling av diabetes, som ännu saknar botemedel. Därefter berättade Sven Hoffner, docent vid institutionen för mikrobiologi, tumör- och cellbiologi, om framtagandet av det första nya tuberkulosläkemedlet på 40 år, ett arbete han aktivt deltagit i. Han talade också om KI-forskarnas samarbetspartner i Indien.

Framtidens modell

Delegationen förflyttade sig sedan till Aula Medica där Anders Hamsten visade modellen över campus Solna med de byggnader som växer fram i nya stadsdelen Hagastaden. Däribland forskningslaboratoriet Biomedicum som han talat om i sin presentation i Nobel Forum. Det timmeslånga besöket avslutades på sjunde våningen i aulabyggnaden, där deltagarna med egna ögon kunde se hur området runt omkring förändras.

Indiens presidentBesöket på KI var ett välkommet inslag i presidentens program under statsbesöket, konstaterar Banashri Bose Harrison, Indiens ambassadör i Sverige, som ingick i den indiska delegationen.

– Att säkerställa högkvalitativ hälso- och sjukvård för befolkningen prioriteras av den indiska regeringen. Karolinska Institutet är en ledande institution i världen för forskning och innovation inom hälso- och sjukvård och spelar en nyckelroll i samarbetet mellan Indien och Sverige inom detta viktiga område. Därför välkomnade vi besöket, säger hon.

Växande samarbete

Banashri Bose Harrison närvarade i förra veckan vid ett seminarium på KI om det växande samarbetet mellan Indien och KI. Till exempel ökar antalet vetenskapliga studier publicerade av forskare från Indien tillsammans med forskare från KI och många doktorander och postdoktorander från Indien finns vid universitetet.

– Det är jättespännande att presidenten kom hit. Att statschefen för ett av världens största länder besöker Sverige och dessutom KI känns fantastiskt. Det vetenskapliga samarbetet mellan Indien och Sverige är aktivt och i år och nästa år väntas nya gemensamma utlysningar om forskningsmedel från svenska och indiska forskningsfinansiärer, säger Cecilia Stålsby Lundborg, professor vid institutionen för folkhälsovetenskap och akademisk koordinator för KI:s samarbete med Indien.

Detta är det första statsbesök en indisk statschef gör i Sverige. Besöket varar från den 31 maj till 2 juni, och inleddes med ett möte med statsminister Stefan Löfven och riksdagsledamöter. En kungamiddag och besök på Uppsala universitet, har varit andra delar i programmet. Besökets huvudteman var innovationer och hållbar utveckling samt vetenskap och forskning med inriktning på Life science.

Text: Sara Nilsson, Madeleine Svärd Huss

Foto: Ulf Sirborn