Publicerad: 2015-09-30 10:25 | Uppdaterad: 2015-10-01 11:19

IMM-forskare får Prins Daniels forskningsanslag på 6 miljoner kronor

I dag delas Prins Daniels forskningsanslag till yngre lovande forskare ut till Erik Melén och BAMSE-studien. Erik Melén får 6 miljoner kronor av Hjärt-Lungfonden för sin forskning om riskfaktorer för lungsjukdomar och allergi. Studien följer över 4 000 barn och har hittills visat att både ärftliga och miljörelaterade faktorer tydligt påverkar risken att utveckla astma respektive allergi.

– Det är en stor ära för mig att få Prins Daniels anslag 2015. Det gör att vi får möjlighet att följa barnen i studien längre och lära oss mer om hur sjukdomar som allergi, astma och KOL utvecklas från barndom till vuxen ålder, säger Erik Melén, docent vid Institutet för miljömedicin, Karolinska Institutet i Stockholm.

Läs pressmeddelande från Hjärt-Lungfonden

"Dålig luft ger sämre lungor" SR Ekot 30 sept.