Publicerad: 2017-12-05 13:23 | Uppdaterad: 2017-12-05 13:38

iGEM Stockholm håvar in guld

iGEM Stockholm 2017 håller traditionen från iGEM Stockholm högt genom att återigen vinna guldmedalj, för tredje året i rad. 2017 års lag har dessutom nominerats som ett av de bästa entreprenörsprojekten.

Laget består av 15 studenter av 11 olika nationaliteter från 7 olika ämnesområden, med en jämn könsfördelning. Studenterna från KI representerar bachelor- och masterprogrammen i biomedicin, toxikologi, bioentreprenörskap och medicin, tillsammans med studenter från KTH, Konstfack och Hyper Island.

iGEM Stockholms projekt förevisades efter 9 månaders hårt arbete på Giant Jamboree, det stora avslutningsevenemanget för iGEM-tävlingen i Boston, där över 300 studentlag från över 42 länder i hela världen samlats. iGEM står för “international genetically engineered machine”, internationell genteknisk maskin. Där tävlar lagen med sina innovativa projektidéer, samtliga syftande till att lösa praktiska problem med hjälp av syntetisk biologi.

2017 års Stockholmslag till iGEM har uppmärksammats av många iGEM-entusiaster, domare och företagsrepresentanter, inte bara genom det innovativa och futuristiska projektet, utan också den övertygande presentationen och den väl utformade affischen. iGEM:s högkvarter har även berömt Stockholmslagets könsbalans och stora mångfald som “exemplarisk för ett iGEM-lag”.

Lagets framsteg under den årslånga resan har inte bara resulterat i goda forskningsresultat, utan även stark publiksamverkan under parollen “demokratisk biologi” och en väl genomförd finansieringsstrategi.

– Värdefullare än några priser eller prestationer är dock de nya vänskaper och erfarenheter vi fått genom de gemensamma ansträngningarna och arbetet under året med iGEM. iGEM är karaktärsdanande – men det viktigaste är att det för människor samman, säger Hrista Micheva, student i biomedicin på KI.

Text: Shivashree Dhanaraj, Adele Kastensson och Larsen Vornholz

Team-bilden ovan från vänster till höger:

Morgan Hjorth, Adele Kastensson, Rasmus Bengtsson, Achilleas Fardellas, Shanlin Tong, Jutta Roth, Guillermo Valenzuela Morales, Gilai Nachmann, Ute Römling (PI), Johan Rockberg (PI), Sonia Acosta Luis, Louise Larsson, Shivashree Dhanaraj, Larsen Vornholz, Amanda Pellnäs, Sina Amoor Pour, Hrista Micheva