Publicerad: 2014-10-09 12:29 | Uppdaterad: 2014-10-09 15:16

ICMC:s nya lokaler snart klara

Det gemensamma (KI/ AstraZeneca) forskningscentret Integrated Cardio Metabolic Center, ICMC, som grundades i juni 2013, kan snart flytta in i de ombyggda lokalerna på Novum.

Malin Engberg- Allt går enligt plan och vi håller tummarna att det fortsätter så tills vi är i hamn, säger Malin Engberg, projektsamordnare på ICMC.

Vad är kvar att göra?

- Alla cellodlingslabb är klara. Ventilationen och el-arbeten till dessa rum är väldigt komplicerade, men är snart klara. Delar som innerfönster och några andra småsaker ska på plats. Väggar, golv och tak är klara. I stort sett hela avdelningen är ommålad, förutom kontorsdelen, men den är också på gång, berättar Malin.

Under oktober månad räknar man med att kunna flytta in diverse utrustning och i slutet av månaden sker en slutbesiktning av de nya lokalerna.

ICMC- Så början av november borde vara en bra gissning att vi kan börja flytta in, säger Malin.

Hur många medarbetare har redan hunnit börja arbeta på ICMC?

- Än så länge är två grupper klara: Ken Chien och Ralph Knöll. Kens grupp arbetar fortfarande på Institutionen för cell- och molekylärbiologi, CMB, men vi räknar med att cirka 8 personer kommer hit till ICMC i slutet av året. Resten av Kens grupp stannar och fortsätter arbetet på CMB.

ICMC - Ralph rekryterar för fullt till sin grupp och har hittills en person på plats: Byambajav Buyandelger som arbetar i lånelabb i nuläget. Sedan har ytterligare fyra nya forskningsgruppsledare utsetts: Emil Hansson, Jaakko Patrakka, Myriam Aouadi och Rickard Sandberg.

Hur stort är ICMC tänkt att bli?

- Det vet vi inte i nuläget, men vi siktar på mellan 30-40 personer till att börja med.

Hur ser planerna ut för den närmaste framtiden för ICMC?

- Ombyggnationen kommer in i sitt slutskede och sedan kör vi full fart med att grupper flyttar in och rekryteringar för att få grupperna så kompletta som möjligt.

Läs mer om ICMC

Nya medarbetare på ICMC

Ralph Knöll
Professor, MD, PhD. Since March 2014 Chief Scientist at AstraZeneca and PI at ICMC/Karolinska, Stockholm, Sweden. 2009-2014: Professor and Chair of Myocardial Genetics at Imperial College, London, UK. 2004–2009: Professor of Cardiovascular Molecular Genetics and Head of Working Group on Cardiovascular Molecular Genetics at the Georg August University, Göttingen, Germany.

Byambajav Buyandelger
PhD in molecular biology and genetics from Humangenetics Institute, Faculty of Medicine at Georg-August University of Göttingen, Germany in 2007. Postdoctoral fellow in cardiovascular research at Heart Center, University of Göttingen. Last 4 years she continued her research at National Heart and Lung Institute, Imperial College London in the UK. Since June 2014 she holds Research Associate position at ICMC, Karolinska Institutet.

Emil Hansson
MD, PhD from the Department of Cell and Molecular Biology, Karolinska Institutet 2006. 2007 – 2012: Postdoctoral research fellow, Massachusetts General Hospital / Harvard Medical School, Boston, USA. Fall 2013: received a junior researcher position (“forskarassistenttjänst”) in regenerative cardiology at Karolinska Institutet with a start date summer/fall 2014.

Jaakko Patrakka
MD, PhD in Renal Medicine/Pediatric Nephrology, University of Helsinki, Finland 2001. Current position: Associate Professor (docent) and Head of Division at the Division of Matrix Biology, Department of Medical Biochemistry and Biophysics, Karolinska Institutet and Resident in nephrology/pathology, Karolinska University Hospital Huddinge.

Myriam Aouadi
PhD in Life Science, University of Nice/Sophia-Antipolis, France, 2005. Post-doctoral associate (2006-2009), Research assistant professor (2009-2012) and Assistant professor (2012-) at the University of Massachusetts, USA.

Rickard Sandberg
Assistant Professor at the Department of Cell and Molecular Biology, Karolinska Institutet. PhD Karolinska Institutet 2004, Postdoc MIT. Sandberg Lab

Ken Chien
Chien research group