Publicerad: 2018-06-21 09:01 | Uppdaterad: 2018-06-21 12:39

”I dag är vi omgivna av mirakel”

Sommar i P1, sommarpratare Mouna Esmaeilzadeh. Foto: Mattias Ahlm/Sveriges Radio

Hallå där, Mouna Esmaeilzadeh, läkare och neuroforskare och expert på framtidens hälsa. Den 26 juni sommarpratar hon i Sommar i P1.

Vad ska du sommarprata om?

– Jag ska prata om att vi i dag är omgivna av mirakel som artificiell intelligens och genetiska saxar. Vi kan få blinda att se och förlamade att gå. Jag ska också prata om att vi kommer att leva i 150 år eller kanske till och med för evigt. Eller om vi i framtiden kan designa våra barn och läsa andras tankar. Lyssnarna kommer också få höra om mitt personliga mirakel.

Enligt Mouna Esmaeilzadeh kan människan, med rätt livsstil och medicinsk behandling, leva längre i framtiden. Hon pratar gärna om framtidens vårdsystem och förespråkar digitalisering och modern teknik som artificiell intelligens och genetiska tester. Som treåring kom Mouna Esmaeilzadeh från Iran till en flyktingförläggning i Flen. Efter några månader hamnade hon i Stockholm. Hon utbildade sig till läkare vid Karolinska Institutet, där hon även fick sin doktorsexamen inom neurovetenskap utöver en magisterexamen i filosofi.

Vill du leva tills du blir 150 år?

– Absolut, bara jag får vara frisk och aktiv. Det är svårt att föreställa sig – men tänk om du får vara som dagens femtioåring när du är 150 – så kommer det att vara i framtiden.

Hur är en sommar när den är som bäst?

– Det är en sommar när familj och vänner samlas… Där det skrattas mycket och gråts en skvätt… Där det dansas och levs och där jag har tid för reflektion.

Vad betyder KI för dig?

– KI är min akademiska familj. Där har jag hängt under många år och blir väldigt nostalgisk när jag som nu senast var där för att spela in olika experiment till SVT:s Nobelstudion. Sen har jag numera en annan rolig koppling till KI. Jag lärde känna nuvarande rektorn Ole Petter Ottersen för 20 år sedan. Min fascination över hjärnan och medvetandet gjorde att jag hängde på hans laboratorium på universitetet i Oslo, där min bästa vän forskade då. Ole Petter är verkligen rätt person att leda KI framåt.