Publicerad: 2024-01-29 16:42 | Uppdaterad: 2024-01-30 11:27

Högtidernas mästare tackar för sig

Ylva Blomberg med studentmarskalkarna den 10 november.
Ylva Blomberg med studentmarskalkarna vid promoveringen den 10 november 2023. Foto: N/A.

I 14 år har Ylva Blomberg varit KI:s ceremonimästare. Under hennes ledning har nya doktorer, professorer och pristagare fått njuta av både tradition och fest. Inför sin pensionering den 30 januari sammanfattar hon sina totalt 33 år på KI och sin längtan efter mer tid för livets efterrätt - och för sin elgitarr.

Beslutet är fattat och pensionsdagen närmar sig. Ceremonimästare Ylva Blomberg rensar i bokhyllan och raderar mappar på datorn. Det hon tar med sig är många, många minnen av spännande år och nu ser hon fram emot möjligheterna att skapa nya.

Avgående ceremonimästare Ylva Blomberg.
Avgående ceremonimästare Ylva Blomberg. Foto: Stefan Zimmerman.

– Det låter kanske sentimentalt, men jag vill verkligen kunna göra sådant som jag hittills inte riktigt haft tid med. Som att umgås mer med mina sex barnbarn, ge trädgården lite hyfs och stil, vädra golfklubborna, resa, gå några kurser …

Ylva Blomberg började arbeta på KI 1990. Hon anställdes hos Bengt Samuelsson, en av KI:s Nobelpristagare som då var rektor.

– Jag var institutionssekreterare och administrativt stöd för forskare, doktorander, professorer och, framför allt, för Bengt Samuelsson.

Oväntade utmaningar

Då firade KI enbart en akademisk högtid om året. När det skulle bli fler började Ylva Blomberg hjälpa till med ceremonierna.

– Jag arbetade med dåvarande ceremonimästaren Agneta von Bahr, och när hon gick i pension 2009 blev jag tillfrågad om att ta över. Det har varit jätteroligt och otroligt intensivt, inte minst eftersom jag ställer höga krav på mig själv i allt jag gör.

Ylva Blomberg har upplevt mycket i sin roll som ceremonimästare. En av de största utmaningarna var pandemin. En annan var det planerade evenemang som skulle genomföras på svenska ambassadörsresidenset i Washington DC i samband med KI:s 200-årsjubileum för 14 år sedan.

– Jag ansvarade för den avslutande jubileumsmiddagen i trädgården. Kocken i residenset tog fram menyn, svenska artister skulle underhålla och det hyrdes in ett jättestort tält. Vi arbetade alla för att det skulle bli en magisk kväll.

I stället hände något helt oväntat. Den isländska vulkanen Eyjafjallajökull fick ett utbrott, askan som spreds orsakade flygkaos och Sveriges luftrum stängdes.

– Vi kunde inte resa dit och fick ställa in med kort varsel. Istället fick vi börja om och planera för ett nytt evenemang några månader senare.

Medarbetarna nyckeln till framgång

Ylva Blomberg framhåller de akademiska högtidernas betydelse för KI som universitet.

– De akademiska ceremonierna är KI:s skyltfönster mot omvärlden och där visar vi något väldigt fint och speciellt. Om nya doktorer eller professorer som är med reser tillbaka till sina hemländer, eller till nya karriärer runt om i världen, blir de våra absolut bästa KI-ambassadörer. Dessutom är ceremonierna en sammanhållande faktor för KI:s medarbetare.

När Ylva Blomberg sammanfattar sina år på KI återkommer hon till en nyckelfaktor både för arbetsglädjen och för att arrangera högtider där varje detalj ska finnas på plats.

– Jag kan inte överskatta betydelsen av mina medarbetare och deras ovärderliga insatser. Ni är helt fantastiska, och här vill jag också inkludera studentmarskalkarna och deras betydelse för det vi gör. Det har varit ett privilegium och en lycka att samarbeta med er alla.

Skapar minnen för livet

Ylva Blomberg efterträds av Anne Heikkinen Sandberg, och hon skickar med några goda råd på vägen.

– Mitt bästa råd är att njuta av tiden som ceremonimästare. Jag tror också det är viktigt att vara öppen och känna in vad KI är och vad KI står för och hur det ska återspeglas i våra högtider. Ceremonierna är något lättsamt, vackert och högtidligt och skapar minnen för livet för huvudpersonerna och deras gäster.

Enligt obekräftad källa (Ylva är själv tveksam till när det hände) lär Ylva Blomberg ha sagt att hon ska lära sig spela elgitarr när hon går i pension. I julas, lagom till pensioneringen, fick hon sin elgitarr och har börjat.

– Det finns massor med filmer på Youtube som visar hur man gör, men det är verkligen inte lätt att hitta rätt strängar. Tur att jag har mer tid framöver, avslutar Ylva Blomberg.

Ylva Blomberg, Karolinska Institutets avgående ceremonimästare

Beskriv dig själv: Jag är diplomatisk och väldigt lojal. I yrkesrollen vill jag ha kontroll, är noggrann och har hög integritet.

Bor: I villa i Enskededalen.

Familj: Maken Matte, pensionär/konsult, sönerna Daniel och Niklas, båda chefer på åkeri, och 6 barnbarn mellan 6 och 14 år.

Intressen: Läsa, resa, fixa i trädgården, spela golf, kultur, musik, promenera. Vill åka skidor, cykla, plocka svamp, men att sitta på bryggan med ett glas vin går också bra.