Publicerad: 2024-09-10 08:00 | Uppdaterad: 2024-09-10 08:00

Hög risk för lungcancer av kvartsdamm under nuvarande gränsvärdet

En ny rapport från nordiska expertgruppen (NEG) och den holländska kommittén DECOS har utvärderat hälsoriskerna och beräknat cancerrisken för yrkesmässig exponering för respirabelt kvarts (respirable crystalline silica, RCS).

Gunnar Johanson, Institutet för miljömedicin (IMM), Karolinska Institutet

Flera experter från Karolinska Institutet medverkade i rapporten. Gunnar Johanson, professor i toxikologi vid Institutet för miljömedicin, Karolinska Institutet, och ordförande i NEG, förklarar:

- Kvarts är vanligt i naturen och i många arbetsmiljöer såsom gruvor, jordbruk, byggföretag, gjuterier och vid tillverkning av glas, keramik och cement. När kvarts skärs eller krossas frigörs damm med mycket små, respirabla, kvartspartiklar som når långt ner i luftvägarna och kan orsaka allvarliga sjukdomar inklusive silikos och lungcancer. Ett exempel är kompositsten som har blivit mycket populärt i köksbänkar. Kompositsten förbjöds nyligen i Australien (juni 2024) på grund av de allvarliga hälsoriskerna.

På begäran av de nederländska och nordiska myndigheterna har NEG och DECOS utvärderat hälsoriskerna och cancerrisken av yrkesmässig exponering för RCS. Nyligen genomförda epidemiologiska studier har visat för stora risker för lungcancer bland arbetare som exponeras för RCS även i frånvaro av silikos även om silikos ökar risken för att utveckla lungcancer.

Gunnar Johanson förklarar vidare:

- Vi bestämde oss för att använda lungcancer som kritisk effekt, den negativa hälsoeffekt som uppstår först vid ökande exponering. En direkt genotoxisk mekanism kan inte uteslutas. Det innebär att all exponering, hur låg den än är, kan antas innebära en ökad risk för att utveckla lungcancer. Vi använde därför en riskbaserad (tröskellös) metod för att beräkna cancerrisken.

Två cancerrisknivåer beräknades:

• 4 extra dödsfall i lungcancer per 100 000 arbetare efter 40 års yrkesmässig exponering för 0,0004 mg/m3 (lågrisknivå under vilken inga extra skyddsåtgärder behöver vidtas).

• 4 extra dödsfall i lungcancer per 1 000 arbetare efter 40 års yrkesmässig exponering för 0,04 mg/m3 (högrisknivå som inte bör överskridas).

Dessa risknivåer är avsevärt lägre än det nuvarande hygieniska gränsvärdet i Nederländerna, Danmark, Finland, Norge och Sverige.

Länk till dokumentet (124 sidor, på engelska)