Publicerad: 2008-05-20 00:00 | Uppdaterad: 2013-11-26 10:27

Hela Sverige får råd om livsstil

Livsstilen har betydelse för risken att få hjärt-kärlsjukdomar, men råden för att förebygga risken är motstridiga. Karolinska Institutet och Hjärt-Lungfonden tar därför fram ett utbildningsprogram som ska förebygga hjärtsjukdomar.

Mai-Lis Hellénius. Foto: Ulf Sirborn

Målet med utbildningsprogrammet är att utbilda vårdpersonal över hela landet och ge svenska folket livsstilsråd som är baserade på den senaste vetenskapen.

- Det finns alldeles för mycket tyckande och olika råd kring livsstil i Sverige i dag. Därför sammanställer vi nu de senaste vetenskapligt baserade råden som kan förebygga hjärt-kärlsjukdom. Det är oerhört efterfrågat i vården och kan betyda mycket för svenska folkets hjärthälsa, säger Mai-Lis Hellénius, professor i kardiovaskulär prevention vid Karolinska Institutet.

I början av nästa år ska ett omfattande utbildningsprogram finnas på plats, framtaget av Mai-Lis Hellénius och finansierat av Hjärt-Lungfonden. Allmänheten ska kunna ta del av råden eftersom stora delar av programmet ska finnas tillgängligt på webben.

Pressbild: