Publicerad: 2015-03-04 09:34 | Uppdaterad: 2015-03-06 13:37

Här får forskarna hjälp med sin affärsidé

Innovation_Gustaf_Öqvist_Seimyr

Att ta en bra idé från labbet till marknaden kan verka oöverstigligt. Men det finns hjälp att få. Gustaf Öqvist Seimyr och Mattias Nilsson Benfatto vid Marianne Bernadotte Centrum, KI, fick hjälp av KI Innovations, hela vägen från skrivbordet till en pitch för riskkapitalister på SEB.

– Nervöst? Nej, faktiskt inte, vi var så väl förberedda, säger Gustaf Öqvist Seimyr.

Han och Mattias Nilsson Benfatto har utvecklat en metod för att upptäcka dyslexi hos lågstadiebarn.

– Vi kände att vi absolut måste komma ut med våra resultat på skolorna. Det är där de gör nytta, säger Gustaf Öqvist Seimyr.

Forskarna måste allra först fylla i en så kallad IDF, en invention disclosure form, en sammanställning om idén. Sedan hjälpte KI Innovations till med att undersöka om det gick att patentera och skydda produkten.

Så följde marknadsundersökning och affärsutveckling med konsulter.

Och till slut den fruktade pitchen, då. I november var det dag att träffa investerare inbjudna av SEB.

Tar ungefär fem minuter

– Man får ungefär fem minuter på sig och följer ett etablerat format. Men det gick bra, säger Gustaf Öqvist Seimyr.

Åsa Kallas, projektledare på KI Innovations, berättar att de flesta forskare inte är vana vid att föra fram sina idéer som affärsprojekt.

– De är ofta fokuserade på labbdata till att börja med, och mindre på affären, förstås.

Hos KI Innovations får de öva på att pitcha så som investerarna vill ha det, säger hon.

– Vi har tagit ner presentationer från 10 minuter ner till någon minut – och till och med till en 30 sekunders så kallad elevator pitch, säger hennes kollega Christian Krog Jensen, affärsutvecklare och van styrelseledamot.

Ingen behöver vara nervös för att gå till KI Innovations, menar han.

Arbetar under sekretess

– Vi är ganska snälla och bra på att fiska fram guldkorn, och vi arbetar självklart under sekretess. Och skyddar forskarna som jobbar med oss från oseriösa investerare.

Hela processen kan ta ett och ett halvt år, men det beror på projektet.

Kan man bli rik på att göra företag av forskningen? Ja. Och nej.

– Visst, någon har säkert tjänat ordentligt med pengar till slut. Men de flesta vill helt enkelt nå ut till patienterna, säger Christian Krog-Jensen.

Text: Jonas Fredén

Foto: Gustav Mårtensson

Hjälper forskarna med affärsidéerna

• KI Innovations ägs av statliga KI Holding som förvaltas av KI.
  • Det är gratis att få hjälp.
  • Bolaget utvärderar cirka 50 projektidéer om året.
  • Ungefär hälften tas in och 4-5 bildar bolag och får extern finansiering eller samarbeten.
  • Under 2014 har projekten fått cirka 100 miljoner kronor i extern finansiering.