Deltagare till studie sökes Har ditt barn psykisk ohälsa? Deltagare till studie sökes

Har ditt barn kontakt med vården för psykisk ohälsa? Forskare vid Karolinska Institutet söker deltagare mellan 11–15 år till en studie om hur smärta relaterar till psykisk ohälsa. Deltagare får presentkort värda 1 000 kronor.

barn samtal med vuxen som för anteckningar

Studiens syfte är att undersöka hur smärtreglering hos barn och ungdomar relaterar till psykisk ohälsa. Ansökan är godkänd av Etikprövningsmyndigheten.

Hur går studien till?

I studien ingår två besök med ca 18 månaders mellanrum där det ingår olika mätningar av smärtkänslighet med hjälp av tryck och kyla. Undersökningarna är helt säkra och anpassas efter ditt barns smärtnivå. Ditt barn kommer även att få fylla i ett antal frågeformulär. Studien tar sammanlagt ca 3 timmar att slutföra. Besöken sker på Norra stationsgatan 69.

Vem kan delta i studien?

Forskare söker barn och ungdomar mellan 11 och 15 år som:

•  Har kommande eller pågående kontakt med vården på grund av psykisk ohälsa
•  Talar och förstår svenska

Vid frågor, kontakta:

Moa Pontén

leg. psykolog och postdoktor

Hantering av personuppgifter

All hantering av personuppgifterna i projektet sker i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (GDPR). Ansvarig för dina personuppgifter är Karolinska Institutet. Dataskyddsombud nås på dataskyddsombud@ki.se. Data kommer att analyseras på gruppnivå, hanteras konfidentiellt och kommer att lagras på en säker databas på Karolinska Institutet. Du kan när som helst avbryta ditt deltagande.