Publicerad: 2019-08-08 10:48 | Uppdaterad: 2019-08-08 15:55

Hansen, Frans och le Roux sommarvärdar i Sveriges Radio P1

Hands and some flowers.

I årets upplaga av Sommar & Vinter i P1 medverkar tre personer med anknytning till Karolinska Institutet. Alla tre debuterar de i rollen som sommarvärd.

Anders Hansen, läkare, psykiatriker och författare

Den 25 juni pratade läkaren, psykiatrikern, författaren och KI-alumnen Anders Hansen om varför vi mår så dåligt när vi har det så bra – och vad kan vi göra åt det.

Steg för steg förklarar han sedan hur fysisk aktivitet, sömn och sociala relationer är helt avgörande för vårt mående. Och hur vi med våra smarta hjärnor har byggt bort mycket av det som egentligen är naturligt för oss – och som skulle kunna få oss att må bättre än vad vi gör.

Emma Frans, doktor i epidemiologi, forskare, vetenskapsskribent

Den 13 juli berättade Emma Frans, doktor i epidemiologi, forskare vid Karolinska Institutet och vetenskapsskribent, i sitt sommarprat om vetenskap, vikten av att stanna upp och tänka till, och om att du inte kanske alltid är så smart som du tror att du är.

Ingrid le Roux, läkare och hedersdoktor vid KI

Den 6 augusti, berättade läkaren och hedersdoktorn vid KI, Ingrid le Roux, om arbetet med utsatta kvinnor och barn i Sydafrikas fattigaste områden, och om hur hon hamnade där.

I 40 år har hon arbetat med utsatta kvinnor och barn i Sydafrikas fattigaste områden. Tilldelades utmärkelsen Årets livsgärning vid Svenska hjältar-galan 2018. Undersökte Nelson Mandela dagen efter hans frigivning. Är Desmond Tutus husläkare och nära vän. Livsverket är organisationen Philani som driver barn- och mödravårdskliniker i Kapstadens kåkstäder.

Hon har även ar utbildat hundratals ”mentormammor” som gör hembesök i fattiga och farliga områden där de själva vuxit upp.