Publicerad: 2018-05-31 11:17 | Uppdaterad: 2018-05-31 11:34

Hans Möller ny VD för Karolinska Institutet Holding AB

Karolinska Institutet Holding AB har rekryterat Hans Möller som ny VD till koncernen. Hans Möller tillträder tjänsten som ny koncernchef den 16 juli och kommer närmast från posten som ansvarig för Edinburgh BioQuarter vid University of Edinburgh.

Hans har en lång erfarenhet från att verka i gränslandet mellan akademi och näringsliv, bland annat som VD för Ideon Science Park i Lund och grundare av Ideonfonden och inkubatorn Ideon Innovation. Hans Möller var fram till april månad även styrelseordförande i KI Science Park AB.
– Hans Möllers erfarenheter och kunskap om hur vi bäst skapar förutsättningar för att driva verksamheter som främjar nyttiggörandet av forskning och utbildning är oerhört värdefull, säger Karin Dahlman-Wright, styrelseordförande i KI Holding.
– Jag ser mycket fram emot uppdraget att leda KI Holding in i framtiden. Möjligheterna och utmaningarna med att skapa rätt förutsättningar för att tillvarata innovationer inom Life Science-området är många. Sverige i allmänhet, och KI i synnerhet, har en särställning vad gäller världsledande forskning, säger Hans Möller.