Publicerad: 2016-08-15 08:32 | Uppdaterad: 2016-08-15 12:25

Hannah Akuffo i Sommar i P1

Hallå där, Hannah Akuffo, professor i parasitologi vid Karolinska Institutet som sänder sitt Sommar i P1 tisdagen den 16 augusti. Hur gick det till när du blev tillfrågad att göra ditt eget sommarprat?

– Jag var på tjänsteresa utomlands, vilket jag ofta är, när redaktionen försökte kontakta mig. Det var i februari och jag var i Bonn som en av medlemmarna i expertpanelen för ”German-Africa Cooperation Projects in Infectiology” för German Research Foundation, och hade stängt av telefoner och allt. Till slut fick de tag i min man som lyckades nå mig och han berättade att de ville ha med mig som en av sommarpratarna 2016.

Vad tänkte du då?

– ”Varför jag? Vad vill de veta om mig? Varför skulle någon vilja lyssna på mig?” Mitt vanliga mantra. Jag är alldeles för blyg och tycker inte om att prata om mig själv med människor jag inte känner så väl. Sen samlade jag mig, tog ett djupt andetag och övertygade mig själv om att det var en stor ära att Sommar i P1-redaktionen, om än av okänd anledning, ville ha med just mig. Så jag tackade ja.

Vad kommer du att tala om i ditt Sommarprogram?

– Om jag berättar för mycket så blir det ju ingen överraskning! Men jag kommer att berätta om min bakgrund, hur det kom sig att jag hamnade i Sverige, mitt djupt rotade intresse för parasitsjukdomar, speciellt leishmaniasis (en tropisk sjukdom som orsakas av sandmyggor, reds anm) och vad jag arbetar med nu. Och så blir det både lättsamt och allvarligt kring hur man finner sig till rätta här i Sverige.

Så, hur presenterar du dig, den korta versionen?

– Som en ”Leishmaniac”. En gång en Leishmaniac, för alltid en Leishmaniac.

Blir det några avslöjanden?

– Eftersom jag aldrig har varit fika-typen utan mer av en ”kaffe-på-skrivbordet”-typ, så är det inte många förutom min familj och mina närmaste vänner som vet särskilt mycket om mig. I hela mitt liv har jag varit mer intresserad av att lyssna på andra. Men nu när jag blivit äldre så hör jag mig själv prata mer än någonsin! Så förmodligen kommer jag att avslöja mer om mig själv och vad som har gjort att jag har blivit den jag är.

Kommer du att prata om din forskning?

– Ja, jag kommer att berätta om min forskning och om mitt arbete på Sida, som handlar om att hjälpa universitet i låginkomstländer att utveckla bra forskningsmiljöer så att de kan ställa sina egna frågor och på ett framgångsrikt ta sig an problemen.

Hur var det att förbereda Sommar?

– Hela processen med att sammanställa programmet tvingade mig till viss del att gå in i mig själv. Det var svårt ibland, men också mycket upplyftande att få svar på sådant som jag tidigare inte riktigt har förstått om mig själv på samma sätt. Från att ha känt ”hur ska jag kunna prata så länge” till landa i att brutalt tvingas stryka flera av mina älsklingsstycken, då ville jag nästan gråta. Bästa terapin!

Har du någon önskelyssnare?

– Min drömlyssnare som jag hoppas på, är den där unga svarta kvinnan vars självkänsla har fått sig en törn av någon anledning, hon som tvivlar på sin förmåga, och som genom att lyssna får nytt hopp och driv att använda de gåvor som hon begåvats med, vilka de än må vara, och försöker att använda dem så bra hon någonsin förmår. Och självklart vill jag att så många unga människor som möjligt i början av karriären – från hela världen – får styrka av mitt Sommarprat!

Text: Madeleine Svärd Huss

Läs mer om Hannah Akuffo i Sommar i P1 på SR:s webbplats

Mer om Hannah Akuffos forskning vid institutionen för mikrobiologi, tumör- och cellbiologi på ki.se