Publicerad: 2015-03-30 12:25 | Uppdaterad: 2015-03-30 12:38

Han kombinerar det bästa av två världar

Sedan den första mars har Institutionen för medicin en ny professor. Ralph Knöll, adjungerad professor i genetisk kardiologi, har stora förhoppningar på sin nya arbetsplats ICMC, Integrated Cardio Metabolic Centre.

Ralph Knöll hade varit professor och ordförande i genetisk kardiologi vid Imperial College i London i fem år när han blev kontaktad av AstraZeneca förra året.

- Jag fick ett mycket bra erbjudande i och med denna tjänst vid ICMC, så jag tackade ja, säger Ralph Knöll.

- Att vara både professor vid KI och chefsforskare vid AstraZeneca lockar mig eftersom jag får omvandla grundforskning till klinisk vetenskap. ICMC kombinerar styrkorna från två världar: akademin och industrin.

Ralph Knöll har precis kommit tillbaka till sitt nya kontor på ICMC från en resa till USA, där han deltog i stiftelsen Leducqs möte eftersom han är medlem i "Leducq Transatlantic Network of Excellence".

- Det var ett bra möte, många intressanta forskningsprojekt diskuterades, säger Ralph och nämner utvärdering av en viss typ av celldöd (apoptos eller så kallad "mechanoptosis").

Fokus på epigenetik

Ralph Knölls forskningsintresse är den genetiska grunden för hjärtsjukdomar hos människan och de bakomliggande molekylära mekanismerna.

- Jag har alltid varit intresserad av att hitta rötterna och orsakerna till någonting. Som liten pojke hade jag växter i en hink bara för att studera hur de kunde växa där, berättar Ralph, som så småningom valde att bli läkare.

Han gjorde sin kliniska utbildning vid Universitetssjukhuset Benjamin Franklin i Berlin (Free University of Berlin, Charité) och inriktade sig mot kardiologi som doktorand vid Institutionen för experimentell kardiologi, Max-Planck-institutet för fysiologisk och klinisk forskning.

Idag är fokus för Ralph Knöll's egen forskargrupp vid ICMC epigenetik - den del av genetiken som behandlar förändringar i genuttryck eller fenotyp som är oberoende av förändringar i DNA-sekvensen.

- Vi använder en ny teknik som kallas CRISPR för att undvika hjärtproblem hos möss. Med hjälp av den tekniken kan forskare och kliniker göra förändringar i genomet vid mycket exakta lägen. Vi hoppas kunna presentera nya behandlingsmetoder för hjärtsjukdomar, förklarar Ralph.

Hans drivkraft som forskare är, som han uttrycker det, "att göra något bra för mänskligheten".

- Jag tror att jag kan åstadkomma mycket bra i den här miljön tillsammans med mina kollegor. Jag har fått utmärkta intryck av ICMC hittills, säger Ralph Knöll.

Om Ralph Knöll

Anställd som: Adjungerad professor vid ICMC

Familj: Fru och son

Bakgrund: född i den lilla byn Bellings, nära Steinau, Tyskland. Ralph gjorde sin kliniska utbildning vid Universitetssjukhuset Benjamin Franklin, Free University Berlin (Charité). Han doktorerade vid Max-Planck-institutet för fysiologisk och klinisk forskning, och utbildades på Johann Wolfgang Goethe University Medical School, Frankfurt och Justus Liebig University Medical School, Giessen. Han var postdoc vid Institutet för molekylär medicin, UC San Diego (där han arbetade tillsammans med professor Ken Chien, även han vid ICMC nu) och blev professor vid Georg August-universitetet, Göttingen. Innan Ralph rekryterades till ICMC var han professor och ordförande vid Imperial College i London. Bland annat är han mottagare av det prestigefyllda Theodor Frerichs Award från tyska Society of Internal Medicine.

Intressen: läsning och långa promenader i vildmarken eller på stranden (plus att han vill lära sig segling ...)

Bok på mitt nattduksbord: "Wolf Hall" (om Thomas Cromwell, Henrik VIII och Anne Boleyn) av Hilary Mantel.