Publicerad: 2013-09-30 00:00 | Uppdaterad: 2014-02-13 12:33

Hållstens Forskningsstiftelse gör unik satsning på unga forskare

I en unik och riktad satsning mot yngre forskare donerar Hållstens Forskningsstiftelse totalt 16 miljoner kronor till Karolinska Institutet. Donationen fördelas över fyra år och avser stöd till unga forskare på forskarassistentnivå.

Styrelsen för forskning vid Karolinska Institutet har i dialog med Hållstens Forskningsstiftelse valt ut de fyra unga forskare - Hållsten Academy Fellows - som nu kommer att finansieras via donationen.

- Det är oerhört viktigt att kunna erbjuda yngre, lovande forskare en attraktiv miljö med bra resurser tidigt i karriären, säger Anders Hamsten, rektor vid Karolinska Institutet. Därför är den här donationen strategiskt viktig för Sverige som forskningsnation och för Karolinska Institutet, som ett av världens ledande universitet. Vi är därför mycket tacksamma för det stöd vi får från Bertil och hans familj.

Efter en karriär som akademiker och efter ledande befattningar i offentlig och privat verksamhet har Bertil Hållsten arbetat som rådgivare och portföljförvaltare med investeringar i forskningsintensiva företag inom life science området. För tio år sedan bildade han Hållstens Forskningsstiftelse som sedan dess lämnat bidrag till svensk medicinsk forskning, främst genom Hjärnfondens verksamhet.

- Medicinsk forskning handlar mycket om långsiktighet, säger Bertil Hållsten. Alla framstående forskare har haft perioder då det kan ha varit svårt att hitta rätt förutsättningar och resurser för sitt arbete. Därför är det verkligen kul att kunna vara med och stötta några av dessa unga välmeriterade forskare och jag ser fram mot att följa framstegen i deras spännande forskning, som kanske kommer att stå för några av de riktigt stora forskningsgenombrotten i framtiden.

De fyra forskare som valts till Hållsten Academy Fellows är:

Pontus Almer Broström och Christian Göritz, institutionen för cell och molekylärbiologi.

Mikael Altun och Igor Adameyko, institutionen för medicinsk biokemi och biofysik.