Publicerad: 2019-07-19 10:25 | Uppdaterad: 2019-07-23 14:43

Hallå där, Marie Askenberger, försteförfattare till artikeln som fått Hughstone Award

Marie Askenberger, vid institutionen för kvinnor och barns hälsa, är försteförfattare till artikeln som tidskriften The American Journal of Sports Medicine har utsett till årets bästa artikel 2018.

Marie Askenberger vid institutionen för kvinnors och barns hälsa.

Berätta, vad är det för pris du har tagit emot?

– Jag har tillsammans med mina medförfattare fått Hughstone Award. Priset delas ut årligen till den bästa artikeln, alla kategorier, "for the most outstanding paper", som publicerats i American Journal of Sports Medicine.

Vad innebär det för er att få det här priset?

– Det är en stor ära att få den här utmärkelsen. American journal of Sports Medicin har högst "impact factor" av alla ortopediska tidsskrifter, vilket gör det extra roligt och betydelsefullt. Att en barnortopedisk publikation om patellaluxationer blir utvald ger också en stor uppmärksamhet till vårt område och gagnar internationelt samarbete.

Patellaluxationer hos barn har länge varit eftersatt gällande utredning och behandling, men kunskapen börjar öka och publikationerna i området vilket är mycket positivt. Vi hoppas naturligtvis att priset gör det lättare även för oss att få mer forskningsmedel för att fortsätta att utveckla vården för barn med patellaluxationer vilken är den vanligaste allvarliga traumatisk knäskadan hos barn.

Hur ska du fira detta?

– Vi var i Boston och tog emot priset den 11 juli på "Medical Publishing Group dinner "under högtidliga former vid American Orthopaedic Society for Sports Medicine (AOSSM) årliga möte. Vid hela AOSSM mötet fick vi gratulationer av kollegor från runtom i världen.

Marie Askenberger vid institutionen för kvinnor och barns hälsa, har tillsammans med Eva Bengtsson-Moström, Wilhelmina Ekström, Elizabeth A. Arendt, Anna Hellsten, Christina Mikkelsen och Per-Mats Janarv publicerat artikeln som tilldelas Hughston Award: "Operative Repair of Medial Patellofemoral Ligament Injury Versus Knee Brace in Children With an Acute First-Time Traumatic Patellar Dislocation: A Randomized Controlled Trial”