Publicerad: 2012-05-31 00:00 | Uppdaterad: 2013-11-26 10:27

Häktad forskare inte KI-anställd

[NYHET 2012-05-31] Det har i medierna uppgivits att en forskare anställd vid Karolinska Institutet (KI) har häktats misstänkt för grov misshandel av sin fru. Dessa uppgifter är delvis felaktiga. Forskaren är idag inte anställd vid Karolinska Institutet, utan är knuten till universitetet genom ett anknytningsbeslut.

Den misstänkte har tidigare varit anställd vid Karolinska Institutet i många år, men är nu verksam vid ett annat universitet. Han har dock fortfarande ett visst samarbete med sin tidigare forskargrupp.

- Det här är naturligtvis en mycket tragisk händelse. Men eftersom forskaren inte är anställd vid Karolinska Institutet så kan vi inte överväga några arbetsrättsliga åtgärder, säger Bengt Norrving, universitetsdirektör.

Karolinska Institutet har drygt 4 500 anställda. Dessutom har universitetet ett organiserat samarbete med drygt 3 300 personer genom anknytningsbeslut, vilket innebär man får tillgång till vissa resurser vid universitetet, så som bibliotek och e-post. Detta är exempelvis en vanlig samarbetsform för landstingsanställda forskare eller docenter utan anställning vid Karolinska Institutet.

Frågor från medierna, kontakta: