Publicerad: 2016-04-28 12:50 | Uppdaterad: 2016-05-02 16:00

Guldmedalj till Torsten Wiesel och Rune Fransson

Nobelpristagaren och hjärnforskaren Torsten Wiesel och tidigare universitetsdirektören Rune Fransson tilldelas Karolinska Institutets jubileumsmedalj i valören guld. Guldmedaljen symboliserar ett speciellt erkännande till personer som gjort enastående insatser för Karolinska Institutets verksamhet.

Torsten Wiesel studerade medicin och inledde sin akademiska karriär på Karolinska Institutet. 1955 flyttade han till Johns Hopkins University i Baltimore. 1973 utsågs han till chef för den neurobiologiska fakulteten vid Harvard Medical School 1973 och under åren 1991 1998 var han rektor vid The Rockefeller University i New York. 1981 fick Torsten Wiesel tillsammans med David Hubel Nobelpriset i fysiologi eller medicin för sina nyskapande studier av hjärnans behandling av syninformation.

Torsten Wiesel. Foto: Lars NybomUnder perioden 2000-2009 var han ledare för Human Frontiers Science Programme i Strasbourg och 1994-2004 ordförande för den amerikanska vetenskapsakademins kommitté för mänskliga rättigheter. Han är beskyddare för och hedersledamot i Sveriges unga akademi och ledamot i Kungliga Vetenskapsakademien där han tagit aktiv del i akademiens arbete.

— Torsten Wiesel har genom sin osedvanliga förmåga att bedriva kreativ forskning och utveckla forskningsmiljöer kommit att bli ett föredöme för flera generationer medicinska forskare vid Karolinska Institutet, säger Karin Dahlman-Wright, vikarierande rektor vid Karolinska Institutet.

Rune Fransson blev 1978 ansvarig för ekonomin på dåvarande tandläkarhögskolan. 1983 rekryterades han till en central position som budgetchef. 1991 blev han biträdande förvaltningschef och 1995 universitetsdirektör. 2007 utsågs han till direktör med särskilt ansvar för infrastruktur, innovationer och övergripande finansiering.

Rune Fransson var projektledare för KI93, en omfattande och genomgripande organisationsförändring som bland annat innebar att ca 150 institutioner reducerades till drygt 30, i allt väsentligt är det ännu den organisationen som gäller vid KI, och den har haft en avgörande betydelse för att göra KI starkt och konkurrenskraftigt. Under hans ledning införde KI under 1990‑talet en nyskapande och kreativ innovationsprocess som fått stor betydelse för de medarbetare som kommersialiserar sina innovationer.

Rune Fransson. Foto: Camilla SvenskRune Fransson har gjort ytterst betydelsefulla insatser för de nybyggnationer som nu har påbörjats både i Solna och i Huddinge. Med målet att etablera ett medicinskt forskningscentrum i världsklass byggs nu Biomedicum i Solna där 1 600 medarbetare samlas i en innovativ forskningsmiljö. I Huddinge byggs Neo, en byggnad som placeras intill sjukhuset för att man lättare ska kunna bedriva studier som baseras på aktuella sjukdomsproblem inom sjukvården och att resultaten och förbättrade behandlingsmetoder snabbare ska lyftas tillbaka in i vården.

— Nybyggnationerna kommer tillsammans med de nya lokalerna som sjukhuset nu färdigställer att ge KI en unik möjlighet att vidareutveckla verksamheten. Rune Franssons insatser har varit helt avgörande för att göra KI till den världsledande forskningsinstitution som den är i dag, säger Karin Dahlman-Wright.

Utmärkelserna delas ut vid Karolinska Institutets promotionshögtid den 13 maj 2016.

Tidigare medaljörer