Publicerad: 2007-09-28 00:00 | Uppdaterad: 2016-11-11 16:23

Grönt te minskar risken för diabetes

Att grönt te minskar risken för diabetes är sedan tidigare känt. Men nu har svenska och schweiziska forskare funnit hur den verksamma substansen påverkar kroppen.

Tre till fyra koppar grönt te minskar risken för diabetes. Även kaffe kan minska risken. Men nu har forskare från bland annat Karolinska Institutet hittat den verksamma substansen, en antioxidant som kallas EGCG.

– EGCG tycks öka känsligheten för insulin i vävnaderna, och det gör att vi lättare tar upp socker och energi. Ännu intressantare är att EGCG skyddar de insulinproducerande cellerna i bukspottkörteln mot att brytas ned, säger Åke Sjöholm, forskningsledare och professor vid Karolinska Institutet, till Dagens Nyheter.

Studien är gjord på möss, men Åke Sjöholm menar att tidigare forskning tyder att EGCG har samma effekt på människor.