Publicerad: 2022-05-31 11:07 | Uppdaterad: 2022-06-09 10:58

Grattis till examen – studenter delar med sig av favoritminnen från KI

Solig bild på Aula medica med ett rött trähus framför och mycket grönska runtomkring.
Aula Medica i sommarskrud Foto: Lisa Bergenfelz

Vad är ditt favoritminne från tiden på KI? Hur ser dina framtidsplaner ut? På KI examineras mer än tusen studenter till sommaren och i veckan firar vi dem. Vi har frågat några av dem om deras minnen från tiden som student och planer efter examen.

Porträtt av kvinnlig student.
Sally tar examen ifrån biomedicinska analytikerprogrammet 2022. Foto: Privat.

Sally – Biomedicinska analytikerprogrammet 2022

Vad ska du göra efter examen?

Jag ska jobba på mikrobiologen på Mälarsjukhuset i Eskilstuna. Det ska bli så himla roligt! Först blir det dock två veckor ledigt för att landa lite efter plugget.

Favoritminne från KI?

Mitt absoluta favoritminne från KI är kursen i global hälsa som jag avslutade min utbildning med. Jag var i Tanzania och träffade fantastiska människor. Jag fick lära mig mycket om sjukvården och åkte även på safari. Mitt utbyte till Belgien där jag gjorde min praktik var även väldigt roligt.

Porträtt av manlig student framför trappan i Aula Medica.
Ib tar examen från läkarprogrammet 2022 Foto: Privat

Ib – Läkarprogrammet 2022

Vad ska du göra efter examen?

I sommar och höst ska jag vikariera som underläkare på en kirurgisk avdelning på Karolinska Universitetssjukhuset i Huddinge. Efter sommaren ska jag söka till allmäntjänstgöring, AT, som leder till läkarlegitimation.

Favoritminne från KI?

Jag har fått vara med om många minnesvärda saker under min utbildning, särskilt på min praktik ute på sjukhus och vårdcentraler. Jag kommer också bära med mig många goda minnen från min tid i studentkåren Medicinska Föreningen, där jag framför allt arbetat med studentrepresentation. Genom mitt kårengagemang har jag utvecklats otroligt mycket och jag hoppas att jag också kunnat bidra till ett bättre KI.

Student framför blommande körsbärsträd.
Karin tar examen från logopedprogrammet 2022. Foto: Privat

Karin – Logopedprogrammet 2022

Vad ska du göra efter examen?

Jag har redan fått ett jobb som jag börjar på efter examen. Jag kommer att jobba tre månader på en geriatrisk avdelning på ett sjukhus. I framtiden hoppas jag hitta ett jobb där jag kan arbeta med barn vilket jag trivs allra bäst med.

Favoritminne från KI?

Mitt favoritminne från KI var de årliga utbytena med logopedstudenter från Åbo Akademi i Finland. Vartannat år åkte vi dit och vartannat år kom de till oss. Sittningarna var på topp och det finns alltid mycket att lära sig av studenter från andra länder!

Vi vill önska er alla som tar examen ett stort lycka till i framtiden och säga bra jobbat!

I år hålls examensceremonierna åter på plats i Aula Medica. Du kan också följa dem online via vår live-sändning. Läs mer om examenshögtid – grundnivå.