Publicerad: 2020-10-09 08:23 | Uppdaterad: 2023-08-23 10:03

Grattis Professor Eleni Aklillu – vinnare av Donald Mackay medaljen

Eleni Aklillu som är professor i tropisk farmakologi och forskargruppsledare på institutionen för laboratoriemedicin har tilldelats den prestigefyllda Donald Mackay medaljen.

Eleni Aklillu, Professor, Institutionen för laboratoriemedicin. Photo: Christina Sundqvist

Donald Mackay medaljen delas ut årligen för enastående arbete inom tropisk hälsa av the Royal Society of Tropical Medicine and Hygiene (RSTMH) och the American Society of Tropical Medicine & Hygiene.

– Det är väldigt uppmuntrande och överväldigande att mitt arbete uppmärksammas på det här sättet och jag vill även hylla alla i min forskargrupp och mina samarbetspartners för deras hårda arbete, säger Eleni Aklillu.

Elenis forskning fokuserar på klinisk farmakologi och farmakogenetik med särskild betoning på hur man kan optimera behandling av och/eller förhindra HIV, tuberkulos, malaria och försummade tropiska sjukdomar.

Eleni Aklillu Professor