Publicerad: 2014-12-18 16:27 | Uppdaterad: 2014-12-18 16:36

Göran K Hansson ny ständig sekreterare i KVA

Professor Göran K Hansson vid institutionen för medicin, Solna, vid Karolinska Institutet blir ny ständig sekreterare för KVA, Kungl Vetenskapsakademien. Han är sedan tidigare ledamot i Kungl. Vetenskapsakademiens klass för medicinska vetenskaper och sekreterare i Nobelförsamlingen vid Karolinska Institutet.

Vid en sammankomst i går valde Kungl. Vetenskapsakademien sina två främsta företrädare som kommer att ta över efter nuvarande preses och ständig sekreterare den 1 juli 2015. Det blir ledamöterna Christina Moberg, professor i organisk kemi vid KTH, och Göran K Hansson som får uppdragen.

Christina Moberg, ny preses, efterträder Barbara Cannon. Preses är akademiens ordförande och främste företrädare.

Göran K Hansson tar över efter nuvarande ständige sekreteraren Staffan Normark, professor vid institutionen för mikrobiologi, tumör- och cellbiologi vid Karolinska Institutet.

— Det är väldigt hedrande att bli utsedd till det här viktiga uppdraget. Kungl. Vetenskapsakademien har spelat en central roll inom forskningen i 250 år och fortsätter att ha en mycket stor betydelse för vetenskapen i vårt land. Mer än någonsin behövs Akademien som en vetenskapens röst i samhällsdebatten, säger Göran K Hansson i ett pressmeddelande från KVA.

Läs mer på KVA:s webbplats.