Publicerad: 2019-07-03 13:44 | Uppdaterad: 2019-08-09 10:09

Fullsatt seminarium i Almedalen om life science

Samarbete mellan akademin, näringslivet och politiken för ökad innovationskraft och implementering stod i fokus vid Karolinska Institutets seminarium i Almedalen på tisdagen.
– Så fort jag möter den internationella publiken är Sverige som life science-nation det som är intressant, därför måste vi samarbeta, sa Helena Strigård, vd på SwedenBio.

Salen var fullsatt på Wisby Strand Congress & Event när KI bjöd upp till debatt. I panelen fanns några av Sveriges främsta aktörer inom life science. Den brinnande frågan var hur samhällets life science-aktörer kan samverka för att Sverige ska leva upp till de högt uppsatta förväntningarna om att stärka sin position inom livsvetenskapen och att ge människor möjlighet till ett bra liv genom exempelvis nya behandlingar, läkemedel och arbetsmetoder.

– KI kan stå för bra forskning, men politikerna måste skapa ett ekosystem så att vi kan utnyttja kraften i den motorn, sa Ole Petter Ottersen, rektor vid Karolinska Institutet.

Han inledde debatten med att sammanfatta behoven i fem ord: Ecosystem, equity, ethics, engineering och education.

– Vi har alla discipliner för att förstå liv, men hur får vi till ett ekosystem där akademi och näringsliv samarbetar med riskkapitalister och politiken?

Eugen Steiner, Helena Strigård, Lotta Ljungqvist, Maja Fjaestad och Ylva Williams. Foto: Andreas Andersson

Lotta Ljungqvist, vd för GE Nordic, menade att mer måste hända och det snabbt.

– Vi har ett gap mellan forskningen och företagen. Om Sverige ska leva upp till ambitionerna inom life science måste alla hinder för att ta nästa steg bort, så att fungerande innovationer och nya modeller kan implementeras. Inom industrin är det närmast tjänstefel att inte införa förbättringar direkt. Vi har inte tid att vänta, vi måste börja nu, sa hon.

Panelen som leddes av Ylva Williams, vd för Stockholm Science City, var överens om problemformuleringarna som handlade om nyttiggörandet av till exempel patientdata, hon nämnde GDPR-lagen som tolkas på olika sätt.

– Data är guld, men bara om den är tillgänglig, sa Ylva Williams.

Tillgängliggörande av forskningsinfrastruktur

Det handlade också om tillgängliggörandet av KI:s och annan nationell forskningsinfrastruktur där stora investeringar har gjorts – hur ska forskningsmiljön nyttjas på bästa sätt? Det handlade om att stärka innovationssystemet så att nya metoder hamnar på marknaden och inte fastnar i ett tungrott system, och det handlade om kompetensförsörjningen, att få de bästa studenterna och forskarna att vilja stanna i Sverige som plattform för utveckling.

Maja Fjaestad, statssekreterare på Socialdepartementet, betonade partnerskap och långsiktighet när hon talade om de åtta områden i regeringens life science-strategi som till stor del sammanfattade panelens problemformuleringar.

– Det är bra att regeringen har en strategi, ni ska ha en eloge för det, kommenterade Helena Strigård, vd för SwedenBIO, och riktade sig till regeringens Maja Fjaestad med en önskan som gick längre:

– Men det får inte stanna vid en strategi, som att ”nu är den biten avklarad”. När regeringen lägger fram nästa innovations- och forskningsproposition bör satsningarna hänga ihop med life science-strategin, sa Helena Strigård.

Lotta Ljungqvist, GE Nordic, menade att regeringens life science-plan har flera konkreta förslag, men tar för lång tid att genomföra:

– Jag tror att flera av förslagen är ganska lätta att göra något åt – det är en smash! Bered, besluta och genomför, uppmanade hon.

Ole Petter Ottersen, Maja Fjaestad, Ella Bohlin och Ylva Williams. Foto: Andreas Andersson

Eugen Steiner, partner på HealthCap, lyfte finansieringen när det gäller nyttiggörandet av forskningen. Flest investeringar görs av internationellt kapital, och för lite pengar satsas av universiteten och politiken. Det handlar även om lagliga hinder för vad statliga universitet som KI får göra.

– Därför är grundforskningen fortsatt viktig, liksom att utbildningen håller hög klass för att kunna utveckla egna duktiga forskare. Kapitalet söker sig dit där forskningen gör nytta, sa Eugen Steiner.

Statliga styrningen relativt splittrad

Regeringens utredare Göran Stiernstedt konstaterade att den statliga styrningen av sjukvården är relativt splittrad.

– Man skulle kunna tänka sig en stark innovationsinriktning där innovationer var nummer ett, sa han.

Göran Stiernstedt menade även att det behövs incitament inom sjukvården för att ge behandling på nya sätt och en medicinsk-teknisk utveckling.

När debatten skulle sammanfattas fick innovationskraften fokus från politikerna i salen.

Statssekreterare Maja Fjaestad:

– Vi har en ganska it-trött sjukvård som utsatts för många experiment. Innovationer måste vara en del av verksamheten och inte ett sidospår.

Ella Bohlin (KD), Region Stockholm:

– Bäst är om innovationer kommer från hälso- och sjukvårdens professioner som kan se vilka problemlösningar som behövs i patientverksamheten.

Ole Petter Ottersen avslutade med att regeringens life science-strategi ska gälla globalt, vara jämlik och hållbar. Han uppmanade politikerna att skynda på förutsättningarna för ett sådant ekosystem.

– Vi måste vara otåliga, sa han.

Se film från seminariet