Publicerad: 2012-08-31 00:00 | Uppdaterad: 2013-11-26 10:32

Från Afrikas spindlar till stamceller

PRESSINBJUDAN 2012-08-31] Konstgjord spindeltråd kan bli ett viktigt material i vården av flera sjukdomar. Ett symposium på Karolinska Institutet täcker flera aspekter av att framställa nya material och att använda dem inom regenerativ medicin.

Journalister är välkomna till mini-symposiet "Harnessing Nature's high performance materials for regenerative medicine"

• Tid: Fredagen den 7 september, 12.00-18.00
  • Plats: Nobel forum, Nobels väg 1, Karolinska Institutet, Solna

Det finns 35 000 spindelarter och många väver flera olika sorters tråd. Symposiet innehåller bland annat en föreläsning om hela repertoaren av spindlar i Sydafrika.

- Spindeltråd har fascinerande egenskaper. Materialet är mycket starkt trots att det är litet och lätt. Det finns idag inget konstgjort material som kan konkurrera med spindeltråd, säger Jan Johansson, professor vid Karolinska Institutet och vid Sveriges lantbruksuniversitet, SLU.

Spindelväv har också visat sig ha egenskaper som kan användas inom medicinen, den kan till exempel underlätta sårläkning och få nerver att växa. Men det är svårt att använda naturlig spindelväv eftersom produktionen inte kan kontrolleras. Istället har Jan Johansson och hans forskargrupp utgått från Afrikas spindlar och lyckats ta fram en konstgjord spindeltråd.

Vid symposiet diskuteras framställning och hantering av detta och andra konstgjorda biomaterial baserade på proteiner. Möjligheten att odla stamceller med hjälp av dessa material är mycket lovande och de skulle då kunna användas i sammanhang som till exempel vid diabetes eller ryggmärgsskada eller vid andra tillstånd där vävnad behöver ersättas.

May Griffith, Linköpings universitet, har till exempel kommit mycket långt med att ersätta hornhinnor i ögat med ett konstgjort material som produceras av bakterier. Hon medverkar i symposiet liksom Paolo Macchiarini, Karolinska Institutet. Han utförde världens första operation av en konstgjord luftstrupe och delar med sig av sitt perspektiv på att använda nya material i vården av människor.

Sarah Heilshorn, från universitetet i Stanford, USA, talar om möjligheten att styra cellodlingar så att de bildar ett skräddarsytt material, avsett för en särskild del av kroppen.

För frågor, kontakta: