Publicerad: 2016-12-19 09:49 | Uppdaterad: 2016-12-19 09:59

FoUU-rådets pris för Genombrott i klinisk forskning går till Tore Curstedt

För tredje året i rad delade landstingets FoUU-råd ut priset för "Genombrott i klinisk forskning". Årets pristagare blev docent och överläkare Tore Curstedt, vid Karolinska universitetssjukhuset och Karolinska Institutet.

Tore_Curstedt

Tore Curstedt tilldelas priset för att han tillsammans med Bengt Robertson, som avled 2008, har utvecklat det första fungerande läkemedlet (Curosurf®) mot Respiratory distress syndrome (RDS) och därmed bidragit till att över en halv miljon spädbarn sedan 1980-talet har kunnat räddas till livet.

RDS är ett tillstånd med mycket hög dödlighet orsakat av brist på det ytspänningsnedsättande lipoproteinet surfaktant i de omogna lungorna hos för tidigt födda barn. Sjukdomssambandet klarlades under 1950-talet och under 20 år gjordes olika försök att tillföra surfaktant till barn utan framgång tills utvecklingen av Curosurf® skedde.

karolinska.se kan du läsa mer om priset "Genombrott i klinisk forskning" som delades ut den 13 december 2016.