Publicerad: 2022-08-15 11:48 | Uppdaterad: 2022-08-16 09:47

Fortsatt framskjuten position för KI i årets Shanghai-rankning

KI hamnar på plats 41 i 2022 års Academic Ranking of World Universities (ARWU), också kallad Shanghai-rankningen. Det innebär att KI behåller positionen som ett av världens 50 högst rankade universitet där placeringen varierat mellan plats 38 och 45 under de senaste fem åren (2021: plats 42). KI är samtidigt ett av Europas och EU:s högst rankade universitet. ARWU bygger bland annat på publikations- och citeringsdata och vetenskapliga priser.

Stadigvarande på plats ett och två i ARWU ligger i tur och ordning Harvard University och Stanford University medan Massachusetts Institute of Technology (MIT) i år hamnar på plats tre och University of Cambridge på plats fyra. Bland världens 100 ledande lärosäten enligt ARWU finns sju nordiska universitet. Bland dem rankas Karolinska Institutet (KI) som nummer två på plats 41, efter Köpenhamns universitet i Danmark på plats 39, medan Oslo universitet i Norge återfinns på plats 67.

Tidigare i år (juli) publicerade ARWU sin ämnesvisa rankning där KI har flera framskjutna positioner i världen (inom EU i parentes), bland annat plats 8 i världen inom Public Health (plats 1 inom EU), plats 4 (1) inom Nursing, plats 14 (3) inom Pharmacy & Pharmaceutical Sciences och plats 31 (4) inom Clinical Medicine.