Publicerad: 2013-05-13 00:00 | Uppdaterad: 2016-02-07 14:56

Första målet i Mats Sundin Fellowship

Sju miljoner har samlats in och därmed är det första målet uppnått i Mats Sundin Fellowship, ett samarbete mellan Karolinska Institutet och University of Toronto som ska främja forskning inom området hälsa och sjukdom i människans utveckling. Nu finns resurser för att fyra postdoktorer ska kunna tjänstgöra under två år var.

– Det känns fantastiskt, säger hockeystjärnan Mats Sundin.

Våren 2012 startade han samarbetet genom att donera över två miljoner kronor. Sedan dess har KI och University of Toronto gemensamt matchat Sundins donation, och utöver detta har det kommit in runt fyra miljoner kronor från privatpersoner, företag och organisationer som vill stödja forskningen.

– Första året är kanske det enklaste. Min förhoppning är att fellowshipet ska få eget liv, vara långsiktigt och bidra till att forskarna hittar lösningar på de folksjukdomar vi lever med i dag. Min roll är att ordna tillställningar och skapa nätverk med personer och företag som vill stödja samarbetet, säger Mats Sundin.

Den 8 maj hölls en middag på Kanadas ambassad i Stockholm för att skapa ytterligare intresse för samarbetet. Mats Sundin deltog tillsammans med bland andra KI:s rektor Anders Hamsten, dekanus för forskning Hans-Gustaf Ljunggren och dekanus för medicinska fakulteten vid University of Toronto, Catharine Whiteside. Ett 60-tal bank- och företagsrepresentanter och sportpersonligheter satt också till bords.

Föreläsningar om forskningsområdet, om hur miljön under ens 2000 första dagar i livet påverkar risken att drabbas av sjukdomar som diabetes, cancer och fetma, stod på menyn.

Till hösten börjar de två första postdoktorerna som blir Mats Sundin-fellows sitt arbete vid KI respektive University of Toronto. Sista ansökningsdag är den 10 juni.

– Intresset är stort. Om de som har hört av sig med frågor om tjänsten också ansöker kommer vi att ha väldigt bra kandidater, säger Ola Hermanson, akademisk koordinator för KI:s interaktioner med Kanada.

Behörig till en tjänst som Mats Sundin-fellow är den som har doktorerat högst sju år innan ansökningsdatumet.

Text: Selma Wolofsky