Publicerad: 2017-08-21 14:37 | Uppdaterad: 2017-08-23 14:57

Forskningsprojekt vid KI till final i europeisk innovationstävling

Finalisterna i tävlingen EIT Awards har offentliggjorts och bland dem finns två projekt från KI inom medicinsk teknik.

Forskningsprojekten som gått till final är ”Stockholm3”, ett test (blodprov) som gör det möjligt att upptäcka risk för aggressiv prostatacancer, samt ”MULTI-MODE”, ett e-hälsoverktyg för att förutse och förebygga demens hos riskpatienter.

Priset delas ut av Europeiska institutet för innovation och teknik (EIT) till projekt som driver europeisk innovation framåt och angriper globala utmaningar inom klimat, energi, digitalisering, hälsa eller råvaror.

De båda projekten är nominerade i kategorin "Venture" där prissumman är 50 000 euro. Prisceremonin hålls den 16 oktober under EIT:s årliga innovationsforum INNOVEIT i Budapest.

Av de totalt 21 finalisterna är tre svenska, utöver de två vid KI så är projektet ”ICARO-EU” vid Kungliga tekniska högskolan med och tävlar.