Publicerad: 2012-03-15 00:00 | Uppdaterad: 2013-11-26 10:32

Forskning som väcker skratt och eftertanke

[PRESSINBJUDAN 2012-03-15] Vill du veta mer om hur strömming kommunicerar genom att prutta och varför kycklingar föredrar vackra människor? Lördag den 24 mars finns möjligheten att höra några av mottagarna av det så kallade IgNobel-priset berätta om sin forskning på Karolinska Institutet i Stockholm. På plats finns även prisets pappa, Marc Abrahams, chefredaktör för tidskriften Annals of Improbable Research (AIR).

Föreläsningen arrangeras av föreningen Vetenskap och Folkbildning och Karolinska Institutet gemensamt och ingår i föreläsningsturné som AIR just nu genomför i Skandinavien. Journalister är varmt välkomna att komma och lyssna och det finns också möjlighet att ordna separata intervjuer med talarna.

IgNobel är en ordlek med namnet Nobel och engelskans ignoble som betyder simpel eller ovärdig. Priset började delas ut 1991 för att uppmärksamma forskning av det mer udda och kreativa slaget. Det delas ut en gång om året inom tio olika ämnesområden, inklusive de kategorier som ingår i Nobelpriset. Priset är dock ingen kritik mot de forskare som får utmärkelserna, utan brukar tas emot med humor och uppskattning. Meningen är att uppmärksamma forskningsresultat som lockar till både skratt och eftertanke.

Tid och plats:

Lördag den 24 mars 2012, klockan 16.00, Karolinska Institutet, Berzelius väg 3 i Solna, föreläsningshall Jacob Berzelius.

Talare:

- Marc Abrahams är grundare av och chefredaktör för den vetenskapliga humortidskriften Annals of Improbable Research. Han är också initiativtagare till IgNobelpriset, författare, krönikör och föreläsare.

- Magnus Wahlberg och Håkan Westerberg som fick IgNobels biologipris 2004 för sin forskning om strömmingars kommunikation genom pruttar. Magnus Wahlberg är idag verksam som forskare vid Syddansk Universitet och Fjord- och Bältcentret. Håkan Westerberg är knuten till Sötvattenslaboratoriet vid Sveriges Lantbruksuniversitet, SLU.

- Magnus Enquist är professor i etologi vid Stockholms universitet. Tillsammans med sina medarbetare fick han 2003 IgNobel-priset i interdisciplinär forskning för en studie om kycklingars preferens av vackra människor.

För frågor och kontakt: