Publicerad: 2013-03-05 00:00 | Uppdaterad: 2013-11-26 10:32

Forskning som väcker skratt och eftertanke

PRESSINBJUDAN 2013-03-05] Vill du veta mer om homosexuell nekrofili hos gräsänder, formen på pungen hos män och antika skulpturer eller varför man kan få grönt hår av att duscha på morgonen?

Johan Pettersson, IgNobel-pristagare 2013.

På måndag den 11 mars föreläser några av mottagarna av IgNobelpriset på Karolinska Institutet, och berättar om annorlunda forskning, vad gäller såväl ämnesval som metoder. Medverkar gör även IgNobelprisets instiftare Marc Abrahams, chefredaktör för tidskriften Annals of Improbable Research (AIR).

Föreläsningen arrangeras av föreningen Vetenskap och Folkbildning och Karolinska Institutet gemensamt. Journalister är varmt välkomna och det finns också möjlighet att ordna separata intervjuer med talarna.

IgNobel är en ordlek med namnet Nobel och engelskans ignoble som betyder simpel eller ovärdig. Priset började delas ut 1991 för att uppmärksamma forskning av det mer udda och kreativa slaget. Det delas ut en gång om året inom tio olika ämnesområden, inklusive de kategorier som ingår i Nobelpriset. Priset är dock ingen kritik mot de forskare som får utmärkelserna, utan brukar tas emot med humor och uppskattning. Meningen är att uppmärksamma forskningsresultat som lockar till både skratt och eftertanke.

Tid och plats:

Måndag den 11 mars 2013, klockan 17.30, Karolinska Institutet, Berzelius väg 3, Solna, sal: Vesalius

Talare:

- Marc Abrahams är grundare av och chefredaktör för den vetenskapliga humortidskriften Annals of Improbable Research. Han är också initiativtagare till IgNobelpriset, författare, krönikör och föreläsare.

- Johan Pettersson, miljöingenjör i Trelleborgs kommun. Vinnare av IgNobelpriset i kemi 2013 för att ha upptäckt varför människor blev grönhåriga i vissa hus i Anderslöv.

- Chris McManus, professor vid University College London. Vinnare av IgNobelpriset i medicin 2002 för sina studier av asymmetriska pungar hos människan och antika skulpturer

- Kees Moeliker, ornitolog och intendent vid naturhistoriska museet i Rotterdam. Vinnare av IgNobelpriset i biologi 2003 för sin rapport om homosexuell nekrofili hos gräsänder.

För frågor och kontakt: