Publicerad: 2024-09-17 10:35 | Uppdaterad: 2024-09-17 10:58

Forskare vid NVS har tilldelats projektbidrag från CIMED

Staplar med mynt och en växt högst upp på toppen.
Genrebild av Nattanan Kanchanprat nerladdad från Pixabay. Foto: Creative Commons CC0

Centrum för innovativ medicin (CIMED) stödjer klinisk forskning av högsta kvalitet vid Campus Flemingsberg. Tilldelningen av deras projektbidrag för 2025-2027 blev klar i somras.

De som tilldelats dessa medel vid NVS för 2025-2027 är:

• Hong Xu, biträdande lektor vid avdelningen för klinisk geriatrik – ”Kolinesterashämmare, en potentiell läkemedelskandidat för behandling av njursjukdomar med hjälp av epidemiologiska och kliniska metoder”

• Katharina Schmidt-Mende, anknuten till avdelningen för allmänmedicin och primärvård – “Prevention of emergency visits among frail older patients in primary care development of a complex intervention in Swedish healthcare”

• Charlotte Goodrose-Flores, postdoktor vid avdelningen för kliniska geriatrik – “Studies on nutrition, perceived body image, and muscle strength in patients with advanced cancer”

• Carolin Nymark, docent vid avdelningen för omvårdnad – ”Vätskeintag hos patienter med hjärtsvikt.”

• Maria Eriksdotter, professor vid avdelningen för klinisk geriatrik– “Neurotrophin-mediated immune regulation in Alzheimer patients.”

• David Moulaee Conradsson, lektor och docent vid avdelningen för fysioterapi - “One size” fits no one – evaluation of a person-centered adaptive mobile health solution for physical activity after stroke or transient ischemic attack.”

Bidragsbeloppen för projektmedel är 0,3 till 1,0 MSEK/år.

CIMED (centrum för innovativ medicin) stödjer klinisk och translationell forskning av högsta kvalitet vid Campus Flemingsberg. CIMEDs uppdrag är att stärka den kliniska forskningsnoden vid Campus Flemingsberg och stimulera samarbete mellan forskare vid Karolinska universitetssjukhuset och Karolinska Institutet.

Närheten mellan forskning och patientvård är avgörande för en effektiv överföring av nya forskningsrön till klinisk verksamhet. Genom att finansiera forskningsprojekt med ett tydligt utbyte mellan kliniska och experimentella forskare vid Campus Flemingsberg vill CIMED bidra till en snabbare patientnytta av nya forskningsresultat.

CIMED finansieras av Region Stockholm.