Publicerad: 2019-06-04 15:27 | Uppdaterad: 2019-06-05 11:09

Forskare från PHS i Almedalen 2019

Roses in front of a wall close to Almedalen.

Tre forskare vid institutionen för folkhälsovetenskap medverkar under årets Almedalsvecka i Visby.

Investera nu eller betala sen?

Tisdag 2 juli kl 11.00 - 12.00

Har vi råd att inte investera i dem som växer upp idag? Den ojämlika hälsan är ett akut problem. Dagens livsstil riskerar att förkorta livet för våra barn. Hur kan vi skapa en friskare framtid?

Medverkar från PHS: Gisela Nyberg, forskare.

Arrangör: En Frisk Generation

Riskabelt från första droppen?

Tisdag 2 juli kl 13:00 - 14:15

Det finns inga hälsovinster med alkohol visar den senaste forskningen. Ju mindre du dricker, desto bättre. Vilka rekommendationer bör ges för att undvika skador av alkohol? Vilka riktlinjer bör man ha för individer och i samband med större evenemang? Och hur arbetar vi förebyggande på bästa sätt?

Medverkar från PHS: Peter Allebeck, professor i socialmedicin

Arrangör: Forte - Forskningsrådet för hälsa, arbetsliv och välfärd

Barn som föder barn – varför räknas de inte?

Onsdag 3 juli kl 09:00 - 09:45

Flickor och deras behov osynliggörs gång på gång – inte minst i Agenda 2030. Men hur ska vi uppnå de globala målen när vi ignorerar centrala frågor kopplade till jämställdhet? Vad leder det till att flickor inte räknas och hur kan vi ändra på det?

Medverkar från PHS: Anna Kågesten, forskare.

Arrangör: Plan International Sverige