Publicerad: 2019-05-22 14:53 | Uppdaterad: 2019-05-22 14:54

Föreläsning: Sjunkande medellivslängd – ett alarmerande trendbrott

I USA sker nu en dramatisk förändring av folkhälsoläget: medellivslängden sjunker bland unga och medelålders amerikaner. En liknande trend anas i Storbritannien. Varför händer detta, vilka blir konsekvenserna, och hur kan vi undvika en liknande utveckling i Sverige?

Välkommen till nästa föreläsning i serien Stockholm Public Health Lectures, tisdag 14 maj, då vi diskuterar den sjunkande medellivslängden.

Gästföreläsare är Amy Berrington de González, expert från National Institutes of Health, Washington DC och Andreas Bergh, nationalekonom vid Lunds universitet.

Stockholm Public Health Lectures arrangeras av Centrum för epidemiologi och samhällsmedicin (CES) tillsammans med institutionen för folkhälsovetenskap på KI.

Information och anmälan

Tid: Tisdag 14 maj kl 15–16.30
Plats: Landstingssalen, Landstingshuset, Hantverkargatan 75, Stockholm
Anmäl dig via anmälningsformuläret senast 8 maj.

Om föreläsningen den 14 maj.

Föreläsningen hålls på engelska och efterföljs av ett mingel med dryck och enklare tilltugg.