Publicerad: 2011-03-14 00:00 | Uppdaterad: 2013-11-26 10:32

Föreläsning om immunsystemet och nya vacciner

[PRESSINBJUDAN 2011-03-11] Nu startar ett nytt stort samarbete mellan Karolinska Institutet och det ansedda Rockefelleruniversitetet i USA. Det inleds med ett besök av professor Ralph Steinman som har gjort avgörande upptäckter inom immunologin av betydelse för sjukdomar som aids och cancer.

Journalister är välkomna till föreläsningen Vaccines to mobilize dendritic cells. Det finns också möjlighet att intervjua professor Ralph Steinman.

• Tid: Onsdag den 23 mars 13.30-14.30
  • Plats: Nobel Forum, Nobels väg 1, Karolinska Institutet Campus Solna.

Ralph Steinman leder laboratoriet för cellfysiologi och immunologi vid Rockefeller University. Han har upptäckt de dendritiska cellerna, en typ av immunceller som tar upp kroppsfrämmande ämnen och presenterar dem för andra immunceller. Ralph Steinmans forskning är inriktad på att förstå utvecklingen av immunologiska sjukdomar och på design av nya behandlingar och vacciner. I Stockholm kommer han bland annat att ta upp nyheter som gäller vaccination mot hiv.

Föreläsningen är en del av ett nytt stort samarbetsprogram mellan Rockefeller University i USA och Karolinska Institutet. Rockefeller University är världsberömt för sin forskning och utbildning inom biomedicinska vetenskaper. Bland annat kommer 23 nobelpristagare därifrån. Senare i år kommer Thomas Perlmann, professor vid Karolinska Institutet, att åka till USA för att ge en föreläsning på Rockefeller University. Dessa så kallade Nicholsonföreläsningar kommer sedan att hållas årligen i respektive land.

Förutom föreläsningarna ingår också två andra delar i samarbetet. Genom ett forskningsutbytesprogram får utvalda personer från ett universitet möjlighet att arbeta vid det andra universitetet under kortare perioder på en till tolv veckor. Dessutom finns nu ett utbytesprogram för postdoktorer. Personer som har slutfört sin forskarutbildning i Sverige kan därför få möjlighet att forska vid Rockefeller University under en period av upp till två år. Amerikanska forskare förväntas också till Karolinska Institutet i samma program.

För frågor, kontakta: