Publicerad: 2024-10-25 14:40 | Uppdaterad: 2024-10-28 08:00

Flertalet nöjda med ”Framtidens akademiska ledare”

Två porträttfoton av Maria Fjell, avdelningen för omvårdnad och Nina Brodin, avdleningen för fysioterapi, NVS.
Maria Fjell, avdelningen för omvårdnad och Nina Brodin, avdleningen för fysioterapi, NVS. Foto: Privata

Den 17 juni avslutades utbildningen Framtidens akademiska ledare (FAL) för NVS. Den hade då hållit på i ett och ett halvt år. 36 personer genomförde utbildningen och det var en blandning av nya, redan etablerade chefer samt medarbetare som kan tänkas bli chefer framöver. KI har ett basutbud för FAL:en, men det är NVS som styrt upp modulerna och innehållet. Resultatet av utvärderingen/enkäterna tyder på att de medverkande varit väldigt nöjda med utbildningen. Här kommer några röster.

Nina Brodin.
Nina Brodin, lektor och biträdande avdelningschef vid avdelningen för fysioterapi. Foto: Nina Brodin.

Nina Brodin är biträdande chef vid avdelningen för fysioterapi sedan fyra år. Nina klev in som chef mitt i pandemin, vilket blev en utmaning i sig med allt distansarbete.

Det är första gången Nina går en sådan omfattande ledarutbildning som FAL. Hon har tidigare gått bland annat ledarskapsutbildningar för forskagruppsledare och 15 poäng Akademiskt ledarskap på Vårdalinstitutet 

– Jag tar med mig det mesta från den här utbildningen, säger Nina. Det var en underbar möjlighet att få coachning och att få lära känna sig själv bättre
– Det här har hjälpt mig både som ledare och människa och jag har fått göra det på arbetstid! utbrister hon.
– Nu förstår jag att det är viktigt att vara bekväm med vem man själv är. Wow, vilken grej!

Nina är nöjd med de olika modulerna och tycker de täckt upp alla områden bra utifrån hennes erfarenheter. Mycket om KI kunde hon sedan tidigare, men hon fick lära sig mer av den större kontexten, det internationella perspektivet och vad det innebär att arbeta i en statlig myndighet.

– Det fanns bra med tid under utbildningen, tycker hon och det gavs mycket praktiska tips.

Egentligen är det inget som kunde har varit bättre tycker Nina. Möjligen att en eftermiddag blev lite konstig, men i det stora hela är hon verkligen nöjd. 

– Det svåraste var kanske att vi var en blandad skara med både medarbetare och chefer på samma kurs i ledarskap, säger hon.
– Jag känner mig tryggare i min roll som chef nu, fortsätter Nina. Jag kan sätta ord på mina egna tankar. Det var väldigt värdefullt att få prata med andra i samma situation.

Förutom den välmatade innehållet i utbildningen i sig uppskattar Nina även inramningen av den med fina ställen, god mat och fina kamrater.

Nina berättar att hon verkligen aldrig velat bli chef, men eftersom hon är så himla nyfiken och vill veta vad som försiggår, valde hon att prova den banan. Hon har också ett starkt driv för att hjälpa till och förbättra saker.

– När det kommer otydliga direktiv centralt uppifrån vill jag gärna bryta ner det och göra de förståeliga. När man lyckas med det blir det roligare och medarbetarna blir mer nöjda.
– Dessutom gillar jag administration och rutiner. Det är charmigt med regler och papper, avslutar Nina Brodin.

Det bästa med att vara ledare är att få alla medarbetare med på banan. Att ha ett gemensamt mål och sedan kunna motivera och stimulera medarbetarna på vägen.

Maria Fjell

Porträtt av Maria Fjell, adjunkt vid avdelningen för omvårdnad, NVS.
Maria Fjell, adjunkt vid avdelningen för omvårdnad, NVS. Foto: Privat.

Maria Fjell på avdelningen för omvårdnad har inget chefsuppdrag idag, men har diverse ledaruppdrag som kursansvarig samt även inriktningsansvarig för specialistsjuksköterskeprogrammet inriktning onkologisk vård.

Det är inte första gången hon går en så pass omfattande ledarutbildning. Hon har ett förflutet inom Försvarsmakten och har där bland annat gått UGL (Utveckling av Grupp och Ledare)

– Det jag tar med mig från FAL:en är främst att det varit en otrolig förmån att få gå utbildningen, som dessutom pågått under 1,5 år. Det blir alltid en personlig resa och man utvecklar sig själv, säger Maria
– Jag har också lärt mig mycket om KI och hur komplext det är, vilket varit oerhört nyttigt, fortsätter hon.

Maria ser utbildningen som ett stort smörgåsbord, med olika delar att plocka från. Hon hade gärna fördjupat sig mer i vissa delar, men inser att det inte gick under utbildningen när tiden är begränsad.

– Coachningen har verkligen stöttat oss, säger Maria. Det har också varit bra med nätverkande, att få ta del av andra delar av organisationen. Jag har fått lära känna andra och fått insikt i deras verksamhet och hur de hanterar saker.

Maria tycker att en del moduler hade behövt ta större plats, t ex att praktiskt öva coachning samt konflikthantering.
Vidare hade det varit bra med grundläggande ledarskapsutbildning innan FAL för de som helt saknar ledarerfarenhet tycker hon.

Maria menar att inget kunde ha gjorts bättre på utbildningen, men att vissa saker kunde ha varit tydligare. Främst det här med att gruppen bestod av både de som är chefer idag och medarbetare som är tänkta som framtida chefer. Det fanns inget tydligt syfte med detta blandade upplägg och många såg på det med viss misstänksamhet.

– Man hade kanske kunnat arbeta med hur vi kan nyttja varandra, föreslår Maria. Sedan hade man alltid kunnat lägga till mer, som att lyfta komplexa utmaningar på de olika avdelningarna.

Utifrån ett KI-perspektiv tycker Maria, som arbetat som chef på både KS och inom Försvarsmakten innan hon kom till KI, att hon blivit stärkt i ledarrollen.

– Det här är en komplex organisation med många olika funktioner, men nu har jag i alla fall fått lite mer kött på benen.

Maria tycker att den här utbildningen motsvarade mer än förväntan. Hon uppskattar verkligen att få åka iväg och inte behöva genomföra utbildningen  på sin arbetsplats, att bara få ägna sig åt detta samt dessutom få äta god mat och träffa kollegor! Hon tycker också att de flesta föreläsare var otroligt bra. Här hade man verkligen tagit in de som var kunniga inom sina områden.

– Det vore kul med en uppföljning ett år senare, säger Maria. Vad har hänt sedan sist? Då har man fått testa på och använda det vi lärde oss nu på utbildningen.