Publicerad: 2018-11-07 09:28 | Uppdaterad: 2018-11-07 10:46

”Fler får chansen att ta del av forskarnas berättelser”

Andreas Andersson och Cecilia Odlind i Medicinvetarna. Foto: Erik Flyg.

Hallå där Cecilia Odlind och Andreas Andersson, programledare i Karolinska Institutets nya podcast Medicinvetarna. Varför podcast?

Cecilia: Vid KI finns många kunniga forskare som arbetar hårt för att hitta sätt att förbättra människors hälsa. I mitt jobb som chefredaktör för Medicinsk Vetenskap har jag haft förmånen att träffa och samtala med många av dem. Och jag har länge tänkt att fler borde få chansen att ta del av allt de har att berätta.

Andreas: Podcastlyssnandet fortsätter också att öka, även bland äldre. Självklart ska ett medicinskt universitet som har så mycket intressant och relevant att berätta också erbjuda lyssning.

Vem bestämmer vilka ämnen och forskare som är med i programmen?

Cecilia: Projektgruppen på Kommunikationsavdelningen har hittills stått för detta. Framöver välkomnar vi såklart önskemål och förslag från lyssnarna.

Till vem vänder sig podcasten?

Andreas: God hälsa är fundamentalt för människor. Därför angår medicinsk forskning oss alla och i podden vill vi lyfta exempel som illustrerar detta. Medicinvetarna blir som ett komplement till Medicinsk Vetenskap och alla andra sätt som vi når ut till allmänheten.

Cecilia: Vi riktar oss till de som är nyfikna på vad medicinsk forskning kan bidra med, hur den går till, vad man vet och inte vet. Man ska inte behöva kunna något särskilt för att lyssna och hänga med.

Hur många avsnitt är planerade?

Cecilia: Tio till att börja med. Men om programmet blir uppskattat kanske vi fortsätter.

Medicinvetarna – en podd om KI:s forskning

Nytt inslag varannan vecka. Lyssna på inslagen direkt på ki.se eller i din smartphone. Aldrig lyssnat på podd? Vi förklarar hur man gör.