Publicerad: 2013-10-25 00:00 | Uppdaterad: 2014-01-23 11:33

Fem masterstudenter får årets KI-stipendier

Studenterna hör till de bästa i världen i sina ämnen och går nu på masterprogrammen i biomedicin, folkhälsoepidemiologi och global hälsa. I år är de fem masterstudenter från Singapore, Kina och USA som får årets KI-stipendier.

– Det här är en dröm som blivit verklighet, säger en stolt stipendiat från Kina, Qi Gao, strax efter att han tagit emot sitt diplom ur rektor Anders Hamstens hand vid en ceremoni den 23 oktober.

Qi Gao kommer från Guangzhou och har en grundexamen från universitetet där. Nu ska han gå masterprogrammet i global hälsa. Drömmen om KI väcktes redan för två år sedan.

– Då hade mitt universitet ett samarbete med KI. Jag gillade de svenska forskarnas attityd och arbetssätt. De var verkligen engagerade i ämnet – det handlade om hur man skulle förbättra barnens situation vid stora katastrofer – på ett annat sätt än jag stött på tidigare, säger han.

Det var i samband med att Sverige införde avgifter för utomeuropeiska studenter för tre år sedan som KI-stipendierna kom till, förklarar Maissa Al-Adhami, verksamhetssamordnare på internationella kansliet på KI.

– Sedan studieavgifterna infördes har andelen utomeuropeiska studenter minskat kraftigt, inte bara på KI utan på alla svenska lärosäten. Studieavgifter kräver stipendier, så ser det ut internationellt. För oss är det viktigt att få hit duktiga studenter eftersom vi verkar på en internationell arena och behöver länkar ut i världen, säger hon.

Årets stipendiater är Trixy Fang och Ivan Lio från Singapore, Qi Gao och Luwei Pang från Kina och Huyen Nguyen från USA. Det är tredje året KI betalar ut stipendier som täcker studieavgiften på 165 000 till 200 000 kronor per år för särskilt meriterade studenter från länder utanför Europa. KI har masterprogram på ett eller två år.