Examensdags juni 2026

I början av juni var det avslutningsceremonier för våra program. Nyblivna arbetsterapeuter, fysioterapeuter, sjuksköterskor och specialistsjuksköterskor firades.
Arbetsterapeutprogrammet
Den 4 juni var det dags för den traditionsenliga ros- och broschceremonin. Det var en högtidlig tillställning där arbetsterapeutprogrammet delade ut examensbroscher till alla nyexaminerade arbetsterapeuter. Det bjöds även på cider och tilltugg. Tal framfördes av utbildningsansvarig Camilla Walles Malinowsky och biträdande PD Lisa Holmlund. Representanter från arbetsterapisektionen Artemis höll även de tal under ceremonin och delade ut en röd ros till varje nyexaminerad student. Programmet delade ut ett pris för bästa examensarbete till Hannah Sommar och Maria Skeppström för arbetet ”Sexuell hälsa som arbetsterapeutiskt yrkesuppdrag – en kvantitativ studie om betydelsen av utbildning och organisatoriskt stöd”.
Fysioterapeutprogrammet
Vid ett välbesökt och festligt examensmingel den 4 juni firades en ny kull fysioterapeutstudenter som nu tar examen. Programledning och lärarlag bjöd på en nyskriven sång till studenterna och tackade särskilt av två av programmets tutorer som under sin studietid varit en uppskattad resurs av både lärare och kurskamrater. Studenterna delade sedan traditionsenligt ut priserna Guldgoniometern och Evidensblomman till lärare som gjort lite extra stort avtryck under utbildningen. Nu väntar nya utmaningar för de nyblivna fysioterapeuterna och vi önskar alla stort lycka till i framtiden!
Sjuksköterskeprogrammet
Firande av sjuksköterskeexamen har nu traditionsenligt ägt rum i början av juni med tre dagars ceremonier: Broschutdelningen, examenshögtiden och examensfesten. Torsdagen den 4 juni var det broschutdelning för sjuksköterskeprogrammet campus och distans, samt för KUSSK (den kompletterande utbildningen för sjuksköterskor). Hörsal H1 röd på ANA23 var fullsatt med studenter från de tre programmen. De tågade in till musik från Medicinska föreningens ”Stroket” och lyssnade till tal från prefekten Maria Ankarcrona och ämnesansvarig professor i omvårdnad, Ann Langius-Eklöf. Programdirektor Kristina Gottberg höll i själva broschutdelningen men flera lärare från programmen deltog. Fanfarer, jubel och applåder följde innan mingel med tårta och cider avslutade ceremonin. Examenshögtiden på fredagen 5 juni ägde rum i Ehrling Perssonsalen på campus Solna tillsammans med andra programstudenter som tog examen.
Specialistsjuksköterskeprogrammen
Den 5 juni hade specialistsjuksköterskeprogrammen sin avslutningsceremoni. Drygt 200 personer deltog på plats på campus Flemingsberg och drygt 100 deltog digitalt via webb. Programmet inleddes med välkomnande av programdirektor Lise-Lott Rydström och biträdande programdirektor Åsa Dorell. Därefter hölls tal av prefekt Maria Ancarkrona och avdelningschef Ann-Christin von Vogelsang, omvårdnad. Elin Holmgren Celander berättade om sin resa från undersköterska till sjuksköterska, specialistsjuksköterska och doktorand. Inriktningsansvarig lärare höll fina tal till sina respektive studenter, som sedan fick komma fram och ta emot diplom och en fanfar från blåsorkestern som deltog under ceremonin.
Pris för bästa examensarbete delades ut:
Specialistsjuksköterska barn och ungdom:
Anna Melander och Sofia Sjöberg
Omnämnande:
Specialistsjuksköterskeprogrammet anestesisjukvård:
Emmy Hadziavdak och Domenica Landaverde
