Publicerad: 2013-12-09 15:39 | Uppdaterad: 2014-01-20 14:09

Ett dygn kvar till den stora efterfesten

När årets Nobelpristagare har fått sina priser och dansat klart i Stockholms stadshus är det dags för efterfesten alla pratar om. I år är det Medicinska Föreningens tur att arrangera Students’ Nobel Night Cap på Karolinska Institutet. Förberedelserna har pågått i närmare ett år – och imorgon smäller det.

Students’ Nobel Night Cap, eller kort och gott NNC, har arrangerats varje år sedan 1978, och det är de fyra studentkårerna vid Handelshögskolan, KTH, Stockholms universitet och Karolinska Institutet som turas om att vara värd.

– Nobelstiftelsen har höga förväntningar på oss; de har särskilt berömt festen 2009, vilket är senaste gången Medicinska Föreningen var värd, säger Tobias Lagerbäck, ansvarig i styrelsen för sponsring.

Arrangörerna räknar med 1100–1200 gäster på festen, dels från Nobelbanketten, dels från företag och andra studentkårer. Däremot inga gäster från media.

– Det blir inga journalister. Nobelpristagarna, våra hedersgäster, ska kunna slappna av och bara ha roligt, säger Athena Adeli, ansvarig i styrelsen för PR och IT.

Hur många Nobelpristagare som går på efterfest har förstås varierat från år till år, men snittet ligger på minst hälften, berättar Mikael Yang.

På Medicinska Föreningen ska lokalerna fullständigt byta skepnad veckan före festen. Men till vad är fortfarande hemligt.

– Festen har alltid ett tema, och vi gör om hela huset utifrån det, säger Athena Adeli. Det ska bli som att komma in i en drömvärld. Men vad årets tema är avslöjar vi förstås inte i förväg.

Temat ska märkas i dekoration, mat, dryck, underhållning, ja allt. År 2009 var temat naturvetenskapligt och det enda som fortfarande syns är målade ganglier (nervknutar) på en vägg. I övrigt återställs nästan allt i lokalerna på ett par dagar efter festen.

Två dygn efter Nobel Night Cap är det dags för studenternas Luciabal den 13 december.

Text: Anders Nilsson

Artikeln har tidigare publicerats i en längre version i KI Bladet 4/2013 (sidorna 8-9).