Publicerad: 2023-06-28 15:01 | Uppdaterad: 2023-06-28 15:01

Erik Melén ny prefekt för KI SÖS

Porträttbild på Erik Melén.
Erik Melén Foto: Stefan Zimmerman

Erik Melén har fått uppdraget som prefekt på Institutionen för klinisk forskning och utbildning, Södersjukhuset. Beslutet undertecknades av rektor Annika Östman Wernerson den 27 juni 2023. Erik tar över som prefekt efter Per Tornvall den 1 november 2023 och utnämningen gäller i fem år.

Erik är professor i pediatrik vid KI SÖS, samt barnallergolog på Sachsska Barn- och ungdomssjukhuset. Han är bland annat projektledare för BAMSE, en studie om arv, livsstil, miljö och hälsa i ett samarbetsprojekt mellan KI och Region Stockholm, och leder en internationell forskargrupp som studerar allergi, astma och lungsjukdomar från barn till vuxen ålder. Erik är också aktiv inom European Respiratory Society och är ordförande i styrgruppen för implementeringsprojektet CLINICUM, som syftar till att stärka klinisk och translationell forskning inom regionen.