Publicerad: 2017-11-27 12:00 | Uppdaterad: 2017-11-29 15:55

Emma Frans Årets Röst när Stora Journalistpriset delades ut

Emma Frans, forskare vid institutionen för medicinsk epidemiologi och biostatistik på Karolinska Institutet, tilldelades den 23 november Stora Journalistpriset i kategorin Årets Röst ”För att hon så underhållande tar striden mot faktaresistensen och med vetenskaplig skärpa avslöjar nätets seglivade myter".

1. Hur känns det att ha vunnit Stora Journalistpriset i kategorin Årets Röst?

– Jag känner mig oerhört glad och stolt. Dessutom lite förvånad över att vinna Stora Journalistpriset eftersom jag inte ser mig som journalist utan som forskare.

2. Varför tror du att just du vann?

– Jag tror att jag bidrar till ett unikt perspektiv i det offentliga samtalet som känns viktigt och relevant i dagens samhälle och tider det blir allt viktigare att tänka vetenskapligt.

3. Vad hoppas du vinsten ska leda till?

– Jag hoppas att detta kommer att skicka signaler till akademin om att tredje uppgiften behöver prioriteras och att forskare behöver vara mer synliga för allmänheten.

4. Hur vill du fortsätta arbeta med/mot faktaresistens?

– Jag kommer att fortsätta att förespråka ett vetenskapligt förhållningssätt och framhäva vikten av vetenskap och fakta i den offentliga debatten. Men jag kämpar också för att få allmänhetens förtroende. Vi lyssnar på de vi har förtroende för och därför kan vi motverka faktaresistens genom att se till att de som förespråkar fakta har folkets förtroende.

5. Vilket är ditt bästa råd kring hur man kan sålla ut korrekt fakta ut informationsflödet vi lever med idag?

– Det är viktigt att påståenden har källor som går att spåra och som är trovärdiga. Avsändare som är oberoende är mer trovärdiga än de som drivs av ekonomiska eller politiska intressen. Sen är det viktigt att kolla på informationsunderlaget som helhet och inte bara välja ut den information som bekräftar det man redan tror eller det man vill tro.

6. Vad kan motivera forskare att prioritera populärvetenskaplig kommunikation till allmänheten?

– Att jag fick Stora Journalistpriset är oerhört motiverande för mig personligen. Men jag tror att det också skickar signaler till andra forskare om hur uppskattat det är med människor som kämpar för att nå ut med kunskap.

Emma Frans

• Emma Frans är postdoktor vid KI och forskar inom psykiatri och läkemedelsepidemiologi.
  • Nyligen utkom hon med boken ”Larmrapporten – att skilja vetenskap från trams” (Volante).