Publicerad: 2013-06-11 00:00 | Uppdaterad: 2013-11-26 10:27

Efterlängtade sjuksköterskor fick sina broscher

[NYHET 2013-06-11] Efter två års uppehåll går den första kullen studenter ut från den reformerade sjuksköterskeutbildningen vid Karolinska Institutet. Det firades med broschutdelning den 5 juni.

Studenterna fick beröm för sitt engagemang under utbildningen och dekanus för utbildning, Jan-Olov Höög, lyfte fram KI:s topplacering i URANK:s lista över landets sjuksköterskeprogram - med både applåder och glada rop som följd.

Men ceremonins höjdpunkt var när var och en av de efterlängtade sjuksköterskorna fick sina broscher med KI:s unika prägling.

Arbetsmarknaden har väntat, och flera av de nyutexaminerade sjuksköterskorna har kunnat sålla bland olika jobberbjudanden.

- Vi kan välja och vraka. Dessutom känner alla sig mycket starka och stolta som framtida sjuksköterskor av löneupproret, säger David Hedrick, som tackat nej till ett kontrakt på grund av dess villkor.

- Ja, det finns gott om jobb. Jag är jätteglad att jag kom in på KI och utbildningen har varit jättegivande att gå, säger Noella Ndayishimiye, som ska jobba på hjärtklinik efter examen.

De har också märkt av att de är först på den nya utbildningen.

- Vi har märkt att vi har varit "försökskaniner". Det har varit lite frustrerande, men samtidigt oundvikligt att allt inte är perfekt från början, säger Sara Dorrian, som ska till ett sommarvikariat inom geriatrik.

Det reformerade sjuksköterskeprogrammet drog igång hösten 2010, efter att KI år 2008 förlorat rätten att examinera sjuksköterskor. Reformarbetet har resulterat i en helt ny utbildningsplan, fler disputerade lärare och ökat studentinflytande.

Eva Broberger

- Studenterna har kunnat integrera sina kunskaper inom omvårdnad och medicin på ett bra sätt. Responsen efter studenternas verksamhetsförlagda utbildning, VFU, har varit mycket god och de har skrivit bra kandidatuppsatser, säger programdirektor Eva Broberger.

Georgios Panagiotidis

Programnämndens ordförande Georgios Panagiotidis är också nöjd:

- Vi känner att vi har hamnat helt rätt. Jag är övertygad om att vi kommer att se dessa studenter igen, i roller som forskare och lärare, gärna samtidigt som de är verksamma kliniskt. Vi är mycket stolta över de studenter som nu lämnar oss som färdigutbildade sjuksköterskor, säger han.

Samtidigt som första kullen går ut lägger nu KI sista handen vid den dokumentation som ingår i Universitetskanslersämbetets (UKÄ) utvärdering av utbildningen. Beslutet väntas komma i februari 2014.

- Vi är mycket nöjda efter självutvärderingen och hoppas på betyget mycket hög kvalitet, säger Eva Broberger.

Text: Karin Söderlund Leifler

Foto: Gunnar Ask