Publicerad: 2021-11-17 13:30 | Uppdaterad: 2021-12-17 08:30

Dubbelt upp med promovering av nya doktorer

Blå hallen under promoveringsceremonin den 12 november 2021. Foto: Ulf Sirborn

Efter arton månaders uppehåll på grund av pandemin kunde äntligen dörrarna till KI:s promotionshögtid i Stockholms stadshus öppnas igen. Inte bara en – utan två kvällar i rad – genomfördes av arrangörerna Akademiska ceremonier för att fira alla nya doktorer som disputerat under hösten 2019 och våren 2020 och även hedersdoktorer och jubeldoktorer.

Till ljudet av stråkkapellets musik strömmade finklädda och förväntansfulla gäster in i stadshuset under båda kvällarna, torsdagen den 11 november och fredagen den 12 november, för att fira de nya doktorerna som uppnått den högsta akademiska examen.

Rektor Ole Petter Ottersen inledde kvällen med ett högtidstal:

Dekorativ bild
Rektor Ole Petter Ottersen inledde kvällen med ett högtidstal. Foto: Ulf Sirborn

–  I kväll representeras vetenskap genom flera olika perspektiv. Dels tidsaspekten, i vilken våra doktorander och jubilédoktorer representerar den erfarenhet och historia som KI besitter. Dels det globala perspektivet, där vi uppmärksammar våra hedersdoktorer som kommer från tre olika länder. Under pandemin har forskare, framför allt från KI, bokstavligt talat tagit över scenen och kommunicerat forskning till samhället i stort i en utsträckning som jag inte upplevt tidigare. Jag vill tacka er för det.

Jubeldoktorerna presenterades av promotor Birgitta Henriques Normark och fick mottaga diplom som tecken på deras jubeldoktorsvärdighet.

Dekorativ bild
Medicine hedersdoktorer 2020, från höger: Pascale Cossart, Sven Hagströmer och Thomas Sakmar Foto: Ulf Sirborn

På fredagens tillställning uppmärksammandes hedersdoktorerna för sina insatser som på olika sätt har haft stor betydelse för Karolinska Institutets forskning och utbildning. Medicine hedersdoktorer år 2020 tilldelades Pascale Cossart, Sven Hagströmer och Thomas Sakmar. Till ljudet av salut som sköts från stadshuskajen tog de emot sina insignier hatt, diplom och ring.

Dekorativ bild
Robert Harris, vicerektor för forskarutbildning, under sitt tal till de nya medicine doktorerna. Foto: Ulf Sirborn

Totalt var det 184 nya medicine doktorer, som disputerat under hösten 2019 och våren 2020, som fick sina hattar. Robert Harris, professor vid institutionen för klinisk neurovetenskap och vicerektor för forskarutbildning, höll tal till de nya medicine doktorerna:

–  Det här är ett nytt kapitel i era liv och ger tid för reflektion. De senaste två åren har varit särskilt tuffa för er forskare, men kom ihåg att alla motgångar formar er. Om forskning hade varit enkelt hade alla sysslat med det.

Gyllene salen fylld med uppdukade bord och gäster som intar sina platser.
Kvällen avslutades med en bankett i gyllene salen. Foto: Anna Svensson

Efter ceremonin samlades doktorerna och övriga gäster för en bankett i Gyllene salen med trerätters meny, tal och underhållning.

Under ceremonin spelades orgel av Mattias Wennberg, trumpet av Martin Thorell och Carl Jonsson, och även stycken från musikalen ”Så som i himmelen”, med sång av Philip Jalmelid ackompanjerad av Erik Brag Månson på piano, samt ”Tannhäuser” med sång av Maja Frydén och Mattias Böhm på piano. Under kvällen uppträdde även dansare från Base23.