Publicerad: 2015-02-16 16:36 | Uppdaterad: 2015-02-17 09:43

Drottningen besökte NVS vid Karolinska Institutet

Silvia_NVS

I fredags besökte kungen Karolinska Institutet. På måndagen den 16 februari var det drottningens tur.

Drottning Silvia fick vid besöket ta del av presentationer av forskning om demens och åldrande och de olika utbildningar som bedrivs vid institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle, NVS, på campus Huddinge.

Besöket ägde rum i samband med Stiftelsen Silviahemmets styrelsesammanträde. Vid mötet presenterades bland annat den nya webbbaserade magisterutbildningen i demensvård för läkare som KI genomför i samverkan med Stiftelsen Silviahemmet. Efter examen erbjuds titeln ”Silvialäkare” på samma sätt som en sjuksköterska eller undersköterska kallas för ”Silviasyster” eller ”Silviaundersköterska” efter liknande utbildningsupplägg.

Vid besöket presenterades även den webbaserade magisterutbildningen för arbetsterapeuter och fysioterapeuter med inriktning mot demensvård, som görs i samarbete med Stiftelsen Silviahemmet. Drottningen träffade även fysioterapeutstudenter under en lektion och avslutade därefter med lunch på NVS.

Text: Pia Hellsing

Foto: Ulf Sirborn