Publicerad: 2022-11-15 10:50 | Uppdaterad: 2022-11-15 13:47

Så här når du KI:s uppdaterade mallar

KI har uppdaterat sin grafiska profil för att möta tillgänglighetskraven när det gäller kontrast och läsbarhet. Färgpaletten är uppdaterad och grundfägen är mörk plommon. Logotypen finns numera även i en optimerad digital version. Typsnittet DM Sans ska användas genomgående för både digital och analog information.

Du som arbetar på en institution eller enhet som inte ingår i Samordnad IT, hämtar mallarna via Office 365 online. Gör så här:

1. Surfa till mallarnas lagringsplats i Sharepoint
  2. Logga in med din KI e-postadress och lösenord
  3. Öppna önskad mall eller ladda ner en kopia

Om du öppnar och arbetar i mallen direkt från Sharepoint, välj att använda skrivbordsappen, se nedan.

skärmdump som visar hur man redigerar direkt i Sharepoint
skärmdump som visar hur man redigerar i skrivbordsappen

Du hittar även mallarna i Office 365, gör så här:

Öppna PowerPoint eller Word

Välj ”Nytt”

Välj ”Karolinska Institutet”

Dubbelklicka på den mall du vill använda

dekorativ

Ändra ditt standardteckensnitt i e-post

DM Sans 11 pt är standardteckensnitt för dina e-post/mejl. Skulle du inte ha det kan du ändra detta själv:

• MS Outlook 2010: Gå till Arkiv - Alternativ - E-post - Mallar och teckensnitt
  • MS Outlook äldre versioner: Gå till Verktyg – Alternativ – E-postformat – Mallar och teckensnitt
  • Glöm inte att spara ändringar!

KI:s riktlinjer för e-postsignatur

Jan-Erik Kaarre IT-Ansvarig