Publicerad: 2023-07-25 10:53 | Uppdaterad: 2023-08-17 08:48

Pendelbussens hållplats flyttas i Solna med anledning av arbete med Akademiska stråket påbörjas

En första deletapp av arbete med Akademiska stråket påbörjas perioden 24 juli - 17 augusti, som löper från Aula Medica och hela vägen till Berzeliuslaboratoriet, längst Nobels väg, Nanna Svartz väg och Berzelius väg.

Under denna period flyttas Pendelbussens hållplatsen från Nobels väg till hållplats Karolinska Institutet Västra (vid busshållplats för buss 72) på Tomtebodavägen.

Det blir även en ny hållplats för av- och påstigning vid gamla huvudentrén till Karolinska sjukhuset (KS), på Karolinska vägen.

Påstigning kommer först att ske vid gamla huvudentrén vid KS och därefter fortsätter bussen till KI och den nya tillfälliga hållplatsen vid Karolinska Institutet Västra, på Tomtebodavägen.

Arbetet delas upp i olika etapper där etapp 1 har fokus kring ytan emellan Aula Medica, KI Admin och Medicinska föreningen, samt en del av gångytan på södra delen av Nanna Svartz väg.

Varje deletapp är därefter uppdelade i mindre arbetsytor för att kunna tillgodose tillgänglighet till handikapparkering, leverera leveranser till lastinfart (gäller Medicinska föreningen) samt för gående och cyklister. Övrig trafik ombeds att ta andra vägar under arbetets gång.

Information om resterande deletapper kommer löpande samt hur pendelbussens hållplatser påverkas. Vid frågor eller funderingar hänvisas till projektledaren Krister Magnelöv på Akademiska Hus, krister.magnelov@akademiskastraket.se.

Hälsningar från Akademiska Hus och Fastighetsavdelningen.